Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjestsen, Åse Kathrine
dc.contributor.authorByberg, Gunn
dc.date.accessioned2017-09-07T07:07:38Z
dc.date.available2017-09-07T07:07:38Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453452
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien har fokus på svake stavere på 5.trinn. Problemstillingene som blir tatt opp er: 1. Hvordan er ordavkodingsferdigheten til svake stavere på 5.trinn? 2. Er det forskjell med henhold til stavestrategier for svake stavere med svak ordavkoding og svake stavere med bedre ordavkoding? Dataene som ligger til grunn for studien er hentet inn gjennom Stavangerprosjektet, og det er resultatene fra Staveprøven (Skaathun, 2013) og Ordkjedetesten (Høien & Tønnesen, 1997) som er blitt benyttet derfra. Utvalget er 700 elever på 5.trinn, der de svake staverne er definert som de 10% svakeste av disse på Staveprøven. Dataprogrammet IBM SPSS Statistics ble benyttet til den kvantitative analysen av resultatene. Analysene viste at de svake staverne også var svakere ordavkodere enn resten av utvalget. Det var likevel stor forskjell på ordavkodingsferdighetene innad blant de svake staverne. Dette ble grunnlaget for to grupper svake stavere, som delt inn etter ordavkodingsferdigheten ble kalt ”Svake stavere med svak ordavkoding”, og ”Svake stavere med bedre ordavkoding”. Disse to gruppene ble studert videre i undersøkelser av staveferdigheten. Gruppen ”Svake stavere med svak ordavkoding” var bedre i fonologisk enn i ortografisk stavestrategi. Gruppen ”Svake stavere med bedre ordavkoding” viste ikke noen signifikant forskjell i de to stavestrategiene. De var likevel signifikant bedre enn ”Svake stavere med svak ordavkoding” i ortografisk staveferdighet. Resultatene blir diskutert i lys av kognitiv utviklingsmodell, Friths Sekstrinnsmodell (1985), Overlapping Waves-teori og konneksjonistisk perspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectstavingnb_NO
dc.subjectsvake staverenb_NO
dc.subjectstavestrategiernb_NO
dc.subjectordavkodingnb_NO
dc.subjectkorrelasjonnb_NO
dc.subject5. trinnnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectlesevitenskap
dc.titleSvake stavere på 5. trinn: Hvordan er ordavkodings- og staveferdighetene deres?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal