Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 318-337 av 3152
-
Building bridges : Grappling, a sport’s contribution to adolescent Physical Literacy.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og formål: Med kroppsøvingens fremtid i sikte er kunnskap om det å utvikle kvalitativ, variert og det essensielle ved meningsfull kroppsøving et aktuelt tema. Hensikten med dette studiet er derfor å se på alternativer ... -
“Building Roots”—Developing Agency, Competence, and a Sense of Belonging through Education outside the Classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates how Education Outside the Classroom (EOtC) was used to support the students’ basic psychological needs, i.e., their need for competence, autonomy, and relatedness as described in Self-Determination ... -
Building Social and Emotional Competencies for Coping with Academic Stress among Students in Lower Secondary School
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)This qualitative study explores lower secondary school students’ experiences with components of a universal school-based social and emotional learning (SEL) intervention in relation to coping with academic stress. The ... -
Bullying by Teachers Towards Students—a Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bullying between peers is a well-known fact and during the last 20 years there has been considerable research on this topic. A topic that has received much less attention is bullying by teachers towards students. This ... -
Bullying victimization among internationally adopted adolescents: Psychosocial adjustment and moderating factors
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)Bullying constitutes a serious risk factor for the psychosocial adjustment of young people in both the general population and minority groups. Among minorities, international adoptees are likely to show a specific vulnerability ... -
Burnout: A collaborative school culture as a resource for teachers
(Master thesis, 2021)Studiens formål var å undersøke forholdet mellom lærerutbrenthet og komponenter av en samarbeidsorientert skolekultur blant grunnskolelærere 1.-7.. For å se nærmere på dette forholdet, ble det benyttet to undersøkelsesin ... -
Bygdebyen Ålgård – fra jærmål til bymål? En sosiolingvistisk undersøkelse av talemålet på Ålgård
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av talemålet på Ålgård. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan det står til med talemålet til de unge, og hvilke faktorer som kunne ha betydning for at ... -
Byjubileene i Sandnes i 1960 og 1985 : en studie av historiebruk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Bysantinismens opphav: En undersøkelse av vest-europeiske forestillinger om Østromerrikets keiserlig legitimitet og romersk identitet ca. 500 - 1000
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven fokuserer på hvordan Østromerriket ble fremstilt i vest-europeiske primærkilder i perioden ca. 500-1000, for å utforske vi kan finne opphavet til bysantinismen i tidlig middelalder. -
Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller
(Bachelor thesis, 2024)Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ... -
Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber ... -
Bærekraftig utvikling i møte med barn i naturen
(Bachelor thesis, 2024)I vår bacheloroppgave har vi problemstillingen: Hvordan kan vi tilrettelegge for kroppslig lek i naturen på en måte som kan bidra til at barna bygger en relasjon til naturen og gir mulighet for en begynnende forståelse for ... -
Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ... -
Can children's instructional gameplay activity be used as a predictive indicator of reading skills?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)For children who may face reading difficulties, early intervention is a societal priority. However, early intervention requires early detection. While much research has approached the issue of identification through measuring ... -
Can school nurses improve the school environment in Norwegian primary schools? A protocol for a randomized controlled trial
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06)This protocol describes a randomized controlled trial where additional school nurse resources are assigned to work systemically with schools to improve the school environment and reduce bullying among and absence of 5th–7th ... -
Can we read letters? Reflections on fundamental issues in reading and dyslexia research
(Book, 2015-01)Internationally there has been a major increase in activity within reading and dyslexia research over the past three or four decades. This is a reasonable development given that the importance of having good reading ... -
Capturing epistemic reflexivity for teacher educators teaching about/to/for diversity in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Internationally, there is a growing body of evidence which shows that newly graduated teachers do not feel prepared to teach the increasingly diverse student body in contemporary classrooms. However, to date, we have limited ... -
Capturing students' needs through collaboration - exploring challenges experienced by Norwegian educational-psychological advisers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)A system-based approach to expert assessment work presupposes collaboration between the Educational Psychological Service (EPS) and key stakeholders to capture students’ needs. Nevertheless, few studies have explored what ... -
A case study of the impact of free voluntary web-surfing on reading comprehension and motivation in an upper secondary EFL class in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)The current study was a case study of the impact of a three-month free voluntary web surfing (FVS) programme on pupils’ reading and motivation in a Norwegian upper secondary VG2 International English classroom (elective ... -
Caspar Peter Rothe, Tordenskiold og den historiske biografien: en historisk undersøkelse av historieskriving i Danmark-Norge på midten av 1700-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-16)