Bærekraftig støy? – En undersøkelse av pedagogers arbeid for et godt lydmiljø i barnehagen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118286Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan pedagogiske ledere jobber for å skape et bærekraftig lydmiljø i barnehagen. Gjennom kvalitative forskningsintervju og observasjoner ser jeg på hvordan de pedagogiske lederne jobber for å redusere støy på avdelingen. Jeg diskuterer hva jeg legger i begrepene støy og bærekraftig utvikling, og om det er mulig å bruke musikken for å danne et bærekraftig lydmiljø. I oppgaven diskuterer jeg støyens påvirkning på de ansatte, og om det kan være et skadelig lydmiljø i barnehagen, sett fra ulike perspektiver.
Jeg har to informanter som har kommet med sine perspektiver på arbeid med støy i barnehagen. Da dette i utgangspunktet er få informanter, har jeg også valgt å undersøke hva andre barnehageansatte har sagt om temaet tidligere.
Det jeg har funnet ut er at det i utgangspunktet ikke er et skadelig lydmiljø i barnehagen, men at det kan bli drenerende for de ansatte over tid, om det ikke jobbes aktivt med å oppnå et bærekraftig lydmiljø.