Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1349-1368 av 3067
-
Høytlesing i ungdomsskolen. En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing.
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
Høytlesing på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Målsetningen for denne masterstudien var å få innsikt i hvordan lærere på 1.-4. trinn samtaler om høytlesing og få et innsyn i hvordan de beskriver sin høytlesingspraksis. Studien har som mål å besvare problemstillingen: ... -
Høytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn : foreldres barneperspektiver og opplevelser
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Litteratur er en mulig skattkiste for barn og voksne. Personaliserte bøker, som er bøker unikt utformet for enkeltbarn, er relativt nytt i Norge, og er gjort til lite gjenstand for forskning. I denne studien analyserer vi ... -
"I am the king around here": Myth and Gender Identity in Tennessee Williams´ A Streetcar Named Desire and Cat on a Hot Tin Roof.
(Master thesis, 2021)American society is founded on myths such as the American Dream and Manifest Destiny. Tennessee Williams, an American, wrote plays that often contained subtle hints toward the supernatural and myth, yet the time-period of ... -
“I am, I am, I am”: The figure of the imprisoned female in Margaret Atwood, Sylvia Plath, and Bernardine Evaristo
(Master thesis, 2022)This thesis is a comparative study exploring the theme of the imprisoned female in the three novels Alias Grace (1996) by Margaret Atwood, The Bell Jar (1963) by Sylvia Plath and Girl, Woman, Other (2019) by Bernardine ... -
I arbeid med podkast har nok elevene større rom for kreativ utfoldelse
(Master thesis, 2023)Å legge til rette for at skolen skal være en arena der elevene kan utfolde seg muntlig, har siden starten av den norske skolen stått svært sentralt. Evnen til å forstå fagstoff, kommunisere det og reflektere og prosessere ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
“I caint make it be if it aint”: Insistent Materiality, Subjectivity, and Agency in Cormac McCarthy’s Suttree
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)This thesis explores how subjectivity is negotiated in the interplay between ideology, material objects, use, and the spaces these objects construct, in Cormac McCarthy’s novel Suttree. McCarthy constructs a powerful and ... -
“I do not want to shatter their dreams of becoming teachers.” Mentors’ use of professional judgement in suitability assessments
(Chapter, 2022)The practicum is a significant contributor to the qualification of teachers; however, mentors experience uncertainties due to the use of professional judgement in the process of assessing pre-service teachers’ suitability. ... -
"I Don’t Want to be Stereotypical, but…": Norwegian EFL Learners’ Awareness of and Willingness to Challenge Visual Stereotypes
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article reports on a study that investigated Norwegian upper secondary pupils' visual stereotypes, as well as their awareness of and willingness to challenge these stereotypes before and after participating in an ... -
I erfaringsrommet mellom Norges suverenitet og Norges internasjonale forpliktelser - Styrker eller svekker «kompromisset» EØS-avtalen Norges suverenitet?
(Master thesis, 2021)Norge er tilknyttet mange internasjonale avtaler, EØS-avtalen er en av dem. Masteroppgaven har sett på hva som ligger i begrepet suverenitet, og hvordan begrepet har utviklet seg over tid. Masteroppgaven har også sett på ... -
I hvilken grad ble Norge påvirket av Sveriges politikk under andre verdenskrig? Konsekvensene av nøytralitet og småstatsrealisme
(Bachelor thesis, 2022)I den store sammenhengen av den andre verdenskrig, kan omtalelsen av Sveriges rolle i konflikten ofte forsømmes eller begrenset til en enkelt setning , gjerne slik: «Sverige erklærte sin nøytralitet og opprettholdt den ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
I hvilken grad kan læringsmiljøet på skolen forebygge eller dempe angst og depresjon hos grunnskoleelever? En systematisk oversikt over nyere forskningslitteratur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har hovedfokuset vært å systematisk oppsummere i hvilken grad ulike aspekter ved læringsmiljøet kan forebygge eller dempe grunnskoleelevers angst og depresjon i skolesammenheng. Dette er et tema som ... -
I hvilken grad legger skolen til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020?
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke i hvilken grad skolen legger til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020, sett i lys av at dette har fått et større fokus enn i tidligere læreplaner. For å ... -
I hvilken grad påvirker bruken av drama fremmedspråksangsten til 7.klasse elever som har Engelsk som fremmedspråk?
(Master thesis, 2023)Muntlig kommunikasjon er en stor del av fremmedspråkopplæringen. Å lære et nytt språk kan være vanskelig for elever. Drama har blitt en vanlig metode å bruke i det fremmedspråklige klasserommet, siden det oppmuntrer elever ... -
I hvilken grad preges håndtering av aggresjon i barnehagen av intersubjektivitet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Nordahl et al (2009) sier at i løpet av de siste 20 årene har forskning gitt oss betydningsfull kunnskap om tiltak i forhold til atferdsproblemer blant barn og unge. Det viser seg imidlertid at denne kunnskapen i stor grad ... -
I opphavet var (ikkje) ordet : narrative brot i Arne Garborgs Jesus Messias (1906)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Den provoserande, vridane leiken til Jesus Messias er ei årsak til at boka vart hovudobjekt for avhandlinga. Eg tykte ho skilte seg slik ut frå andre Garborgtekstar, og at ho trass i skilnaden, verka til å sitja fast i eit ... -
I randsonen : forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
(Research report, 2006)Kartleggingen av smågruppebaserte opplæringstiltak på ungdomstrinnet er gjennomført i desember 2005 av Lillegården kompetansesenter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målgruppa for tiltakene er elever som viser liten ...