Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. Gjennom observasjon og transkripsjon av tre høytlesingsøkter og intervju med de tre involverte lærere i etterkant, dannes grunnlaget for en analyse av tilretteleggingen. Funnene drøftes opp mot en helhetlig lesepraksis, estetisk lesemåte (Rosenblatt, 1995) og teori om leserens forestillingsverdener (Langer, 2011). Oppgaven har som mål og være praksisnær, undersøker hva lærerne gjør, og hvilke implikasjoner dette har for elevenes estetiske leseopplevelse. Funn fra planleggingen viser at lærerne er opptatt av at elevene skal få snakke om boken underveis, men lærerne planlegger denne samtalen i liten grad. Dette fører til at samtalene blir lærerstyrt, og i mindre grad legger til rette for elevenes estetiske opplevelse av boken. I planleggingen er lærerne opptatt av tekstens lengde, og mindre opptatt av ikonotekst og litterære virkemidler som kan bidra til elevenes estetiske leseopplevelser. Det kan se ut som noe av dette skyldes en skolekultur, der ytre rammer og en efferent tanke, preger planleggingen og gjennomføringen. Det finnes spor av tilrettelegging for elevenes estetisk leseopplevelser både i planlegging og gjennomføringen. Tilretteleggingen bør videreutvikles slik at den større grad kan bidra til styrke elevenes estetiske leseopplevelser av høytlesing av bildebøker på 1.trinn.