Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1983-2002 of 3067
-
Mot mer inkluderende barnehage
(Bachelor thesis, 2023) -
Mothers' Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation.
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05)Down syndrome (DS) is the most identified genetic form of disability. Individuals with DS have cognitive and linguistic impairments that vary from severe to mild, although they may show strengths in imitation, social ... -
Motivasjon for kroppsøving – En undersøkelse av elever på yrkesfag & studiespesialisering.
(Master thesis, 2023)Kroppsøving er et fag som skal stimulere til livslang bevegelsesglede, og vi ser at majoriteten av 15-åringer i Norge ikke opprettholder anbefalingene om daglig fysisk aktivitet (Steene-Johannessen et al., 2019), og det ... -
Motivasjon i arbeidsmiljø
(Bachelor thesis, 2022) -
Motivasjon i diskgolf
(Master thesis, 2022)De siste årene har idretten diskgolf hatt en enorm utvikling, både i spillere som har startet å spille og baner som er bygget. Det er en relativt ny idrett som er lavterskel og krever lite for å delta. Hva er bakgrunnen ... -
Motivasjon i kroppsøvingsfaget hos jenter ved videregående skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-12)Denne studien har sett på jenters motivasjon i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien har vært å se på hvordan jenter ved videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, hva som motiverer dem i faget og eventuelle årsaker ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Motivational strategies with particular emphasis on writing when teaching English in Norwegian schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)The given thesis is a study of motivational strategies used by teachers when teaching English Writing in an upper secondary school in Norway. Writing is an important part of L2 learning, the skill that is complicated and ... -
Motivene bak symbolene: En pentadisk analyse av endringer i motiver i et utvalg av amerikanske presidenters innsettelsestaler fra 1945 til i dag.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Kenneth Burke påpekte at «der de finnes retorikk, finnes det overtalelse, og der det finnes overtalelse finnes det mening». Min masteroppgave tar for seg en retorisk studie av endringer i motiver i et utvalg med amerikanske ... -
Motivert til kreativ skriving
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke i hvor stor grad et undervisningopplegg for å motivere til kreativ skriving, og for å gi motiverende tilbakemeldinger på elevtekster, hadde på 5.klassingers holdninger/interesse ... -
Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU
(PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ... -
Mrs Danvers, the Patriarchal Villain: A Study of Daphne du Maurier’s Rebecca
(Bachelor thesis, 2021) -
Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten ... -
Muligheter og utfordringer med «utviklende opplæring» i matematikk etter Zankovs modell, med utgangspunkt i Vygotskys syn på tilpasset opplæring.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien har det blitt fokusert på lærernes muligheter og utfordringer i matematikkundervisning, ved bruk av «utviklende opplæring» etter Leonid Zankovs modell. Det har blitt brukt videokamera og lydopptaker til ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie som har som formål å få et innblikk i muligheter og utfordringer matematikklærere opplever ved bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å utnytte ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om bruken av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskolen. Formålet med studien er å få ... -
Mulighetsrommet mellom skole og PP-tjenesten En analyse av et samarbeid mellom en skole og PPT
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien er å utvikle mer kunnskap rundt samarbeidet mellom skole og PP-tjenesten. Temaet er belyst ut fra hensikten om å fremme inkluderende praksiser, der både muligheter og begrensninger for samarbeidet ... -
Multicultural literature and EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice
(Master thesis, 2023)The present small-scale Norwegian classroom-based qualitative study explores multicultural literature’s potential for raising young EFL learners’ awareness of stereotypes and prejudice. The study consisted of a two-week ... -
Multietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd
(Chapter, 2022)Dette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvforståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien ... -
Multilingual learning of English: A study of teachers’ and pupils’ beliefs and reported experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a qualitative study examining the beliefs and reported experiences held by Norwegian upper secondary teachers and multilingual pupils. The pupils in this study had a different or additional first ...