Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2035-2054 av 3064
-
Navngivningsprinsipper og språkutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02)Place-name semantics have been discussed in many ways. In this article the author discusses the reasons behind naming, and how to classify place-names in this respect. One question which can be raised, is: When we consider ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
«Når vi leser på skolen, så må vi jo følge med. Det kan jo være vi får oppgaver etterpå.» En empirisk studie av ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonen Skammarens dotter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers innlevelse i fiksjonsteksten Skammarens dotter (2003). Elevene har i tillegg til å lese boka, lyttet til lydbok og sett filmatiseringen Skammerens datter (2015). Dette ... -
NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å ... -
«Nei, du har jo fått meg til å tenke mer på at man må tenke enda mer over lytting»
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen har vært å undersøke lytting sin posisjon i skolen gjennom å undersøke den todelte problemstillingen «Hvilken posisjon har lytting i kunnskapsløftet 2020 og i skolen?». For å kunne svare på ... -
Nettavis som literacy-arena for ungdom : en studie av navigering og oppmerksomhetsdistribusjon i lesingens orienteringsfase
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Målet for denne studien har vært å utforske hvordan ungdom leser nettaviser. Nettavis er en autentisk arena for alle samfunnssfærer, og brukes også i undervisning. På ungdomstrinnet er nettaviser en omdiskutert arena, fordi ... -
Nettbrett i literacypraksisar i 1. klasserom med høg kvalitet i lærar–elev-interaksjonar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker kor vidt og korleis nettbrett som ressurs kan bidra til kvalitet i literacy-praksisar i begynnaropplæringa i eit utval norske førsteklasserom. Studien er teoretisk forankra i ei sosiokulturell ... -
New trends and old stereotypes in foreign aid : book essays
(Journal article, 2013-06)The three volumes reviewed here are dealing with challenging and problematic areas concerning foreign aid. All three discuss to a various degree, the powers and hidden agendas in the donor – recipient relationships, the ... -
Newspaper coverage effects on the promotion of a lifestyle intervention program
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09)The study’s purpose was to measure the impact of an individually designed lifestyle intervention programon the readers of a regional newspaper. A newspaper with 180,000 daily readers covered a story about three untrained ... -
Newspaper coverage of right-wing terror attacks in Norway.
(Bachelor thesis, 2021) -
Nietzsche og nazistene. En kort sammenligning
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven vil vi sammenligne filosofen Freidrich Nietzsches politiske og religiøse synspunkter, med de tilsvarende synspunktene til Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderpartiet. Denne sammenligningen forsøker å ... -
Nils Falkeid, den hjemvendte utvandrer: en mikrohistorisk analyse
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom historien til Nils Falkeid i et mikrohistorisk perspektiv får vi innblikk i hans reise til og fra Canada. Det fokuseres på hvorfor han valgte å utvandre til Canada, for å så returnere til Finnøy igjen. Tema for ... -
"No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing"
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ... -
«Noe er der, men så er det noe annet»: Om kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-11)Denne avhandlinga er ein analyse av kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015), med utgangspunkt i sjukdomsframstillinga i verket. Hovudspørsmålet eg stiller som grunnlag for analysen er: Korleis ...