NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197050Utgivelsesdato
2014-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å vurdere hvordan henholdsvis 1) Innhold 2) Digitale komponenter og 3) Språk er tilrettelagt for målgruppen. For å finne svar på problemstillingen er har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Læreverket er analysert ut fra bestemte kategorier og kriterier. Analysekategoriene og –kriteriene er valgt ut fra aktuell forskning og pedagogisk teori, og i metodekapitlet redegjøres det grundig for hvorfor disse velges. Analysen viser at alle kategoriene til en viss grad er tilrettelagt for målgruppen. Analysen fokuserer på den tilretteleggingen som faktisk er gjort i læreverket. Det pekes på noe differensiering i forhold til forutsetninger, arbeidsmåter og nivå. Det påvises en viss grad av yrkesretting og synlighet av kulturell diversitet. Videre avdekker analysen at multimedia er utnyttet i liten grad, men påpeker at brukervennligheten for målgruppen stort sett er bra. Til slutt viser analysen at språket i læreverket er tilpasset målgruppen på enkelte nivå. Blant annet er tekststruktur og bruk av metaforer rimelig godt tilrettelagt.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education