Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSivertsen, Hege
dc.date.accessioned2014-07-01T08:04:57Z
dc.date.available2014-07-01T08:04:57Z
dc.date.issued2014-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197050
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å vurdere hvordan henholdsvis 1) Innhold 2) Digitale komponenter og 3) Språk er tilrettelagt for målgruppen. For å finne svar på problemstillingen er har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Læreverket er analysert ut fra bestemte kategorier og kriterier. Analysekategoriene og –kriteriene er valgt ut fra aktuell forskning og pedagogisk teori, og i metodekapitlet redegjøres det grundig for hvorfor disse velges. Analysen viser at alle kategoriene til en viss grad er tilrettelagt for målgruppen. Analysen fokuserer på den tilretteleggingen som faktisk er gjort i læreverket. Det pekes på noe differensiering i forhold til forutsetninger, arbeidsmåter og nivå. Det påvises en viss grad av yrkesretting og synlighet av kulturell diversitet. Videre avdekker analysen at multimedia er utnyttet i liten grad, men påpeker at brukervennligheten for målgruppen stort sett er bra. Til slutt viser analysen at språket i læreverket er tilpasset målgruppen på enkelte nivå. Blant annet er tekststruktur og bruk av metaforer rimelig godt tilrettelagt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectminoritetsspråklige elevernb_NO
dc.subjectyrkesfaglige utdanningsprogramnb_NO
dc.subjectdigitalt læreverknb_NO
dc.subjectlærebokanalysenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleNDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogramnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway