Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2710-2729 av 3276
-
Sosial kompetanse i rammeplanen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan personalet i en barnehage anvender Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (heretter Rammeplanen) som ble innført av Kunnskapsdepartementer i 2006, og hvordan de ... -
Sosial kompetanse på timeplanen? Sett fra et elevperspektiv: Hvordan og i hvilken grad blir sosial kompetanse "innlemmet" i skolehverdagen? Hvorfor er sosial kompetanse viktig og hvordan kan skolen tilrettelegge for arbeidet med elevenes sosiale utvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-14)I denne studien har elevperspektivet vært sentralt. Formålet var å få kunnskap om elevenes erfaringer med i hvor stor grad, og på hvilken måte sosial kompetanse blir «innlemmet» i skolehverdagen. Videre ønsket jeg å få ... -
Sosial kompetasne i frileken
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vil handle om hvordan barn utvikler sosial kompetanse og hvordan pedagogiske leder fremmer sosial kompetanse i barnehagen. Jeg har valgt å skrive en empirisk oppgave som tar i bruk kvalitative ... -
Sosial utvikling og vennskap blant de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Sosialdarwinismen i Norge
(Bachelor thesis, 2022)En studie av sosialdarwinismen og hvordan den har påvirket Norge på 1900-tallet. -
Sosiale og emosjonelle kompetansers rolle i ungdomsskoleelevers lærende tankesett
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg ... -
Sosiale og emosjonelle vansker blant evnerike barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien var å finne frem til relevant forskning om sosiale og emosjonelle vansker hos evnerike barn. Hensikten var å kritisk analysere aktuell og kvalitetssikret forskning knyttet til evnerike barn og ... -
Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-10)Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har ... -
Sosiallæreres arbeid med psykisk helse på ungdomsskole.
(Master thesis, 2022)I denne studien har formålet vært å svare på problemstillingen: På hvilken måte arbeider sosiallærere med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Forskningsspørsmålene i oppgaven var: 1.Hvilke psykiske ... -
Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Sovjetiske og jugoslaviske krigsfanger i Norge 1941-1945: en sammenligning av deres opphold i Norge
(Bachelor thesis, 2021) -
Special education in Norwegian early childhood education and care: a document analysis of special education assistance provided to children with language disorders
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate the characteristics of special educational assistance provided to children with language disorders (LDs) attending ordinary early childhood education and care institutions (ECECs) in Norway, ... -
Species Learning and Biodiversity in Early Childhood Teacher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)To understand biodiversity, it is crucial to have knowledge of different species and their life conditions. Biodiversity learning for children starts with observing plants and animals in the neighbourhood. Therefore, it ... -
Spel opp kunnskapen
(Bachelor thesis, 2024)Oppgåva spørje spørsmålet om dataspel har gjort ein historisk korrekt representasjonen, av tungtvatn aksjonen ved Vemork kraftverk på Rjukan i Telemark. I oppgåva brukas dataspela Medal of Honor (1999) og Battlefield V ... -
Spelet i spelteksten: Spelmekanismar som semiotisk ressurs i den digitale spelteksten Hellblade Senua's Sacrifice
(Master thesis, 2022)Masteravhandlinga søker å utfordra synet på det teknologiske spelmekaniske nivået og det semiotiske leseflatenivået av digitale speltekstar som noko som er separat frå kvarandre gjennom ein analyse av spelmekanismane perma ... -
Spesialundervisning i videregående opplæring - hva skjer?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med studien er å undersøke hvordan spesialundervisning i videregående opplæring praktiseres, samt hvordan bruk av spesialundervisning kan knyttes til kvalifisering til arbeid og videre utdanning. Studien har en ... -
Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ... -
Spillerrekrutteringens påvirkning på gruppedynamikken
(Bachelor thesis, 2022)Nærbø Herrer Elite har en unik filosofi knyttet til bruken av lokale spillere. Store deler av laget har spilt sammen siden de som barn begynte med håndball, og sammen har Nærbø oppnådd flere meget gode prestasjoner. Det ... -
Spillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i fotball er det likevel gjort svært ...