Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3017902Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skole. Tematikken er viktig i arbeidet for å fremme psykisk helse i skolen. Det ble spesifikt sett på hvordan ansatte i skolefritidsordningen oppfatter ledelsens rolle i overgangsprosessen, det vil si hvordan ledelsen kan innvirke på overgangsprosessens kvalitet. Det sosiokulturelle perspektivet på læring har stått sentralt og preget hele oppgaven. Hensikten har vært å finne svar på problemstillingen; «Hvordan kan lederens støtte til ansatte i skolefritidsordningen bidra til en godt tilrettelagt overgang fra barnehage til skolefritidsordning for sosialt og emosjonelt sårbare barn?»
Tre sentrale temaer har blitt belyst i den teoretiske innrammingen og gjennom hele oppgaven – støttende ledelse, godt tilrettelagt overgang fra barnehage til SFO og sosialt og emosjonelt sårbare barn. Intervju har blitt brukt som datainnsamlingsmetode og fenomenografien har blitt brukt som analysemetode.
Resultatene peker på at ledelsens støtte til ansatte i skolefritidsordningen kan bidra til en godt tilrettelagt overgang fra barnehage til skolefritidsordning for sosialt og emosjonelt sårbare barn på primært fire områder;
1. Ledelsen tilrettelegger for god planlegging og kompetanseheving2. Ledelsen støtter, anerkjenner og oppmuntrer3. Ledelsen sørger for godt samarbeid med barnehagene4. Ledelsen sørger for godt samarbeid med foreldre
Resultatene peker også på at disse fire punktene blir praktisert i forskjellige grad på de fem skolefritidsordningene som er med i utvalget. Spesielt på punktene en og to ser det ut til å finnes forbedringspotensiale.