Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Maria Therese
dc.contributor.authorHaugen, Karolina Emilia
dc.date.accessioned2022-09-14T15:51:15Z
dc.date.available2022-09-14T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:69733992
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017902
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skole. Tematikken er viktig i arbeidet for å fremme psykisk helse i skolen. Det ble spesifikt sett på hvordan ansatte i skolefritidsordningen oppfatter ledelsens rolle i overgangsprosessen, det vil si hvordan ledelsen kan innvirke på overgangsprosessens kvalitet. Det sosiokulturelle perspektivet på læring har stått sentralt og preget hele oppgaven. Hensikten har vært å finne svar på problemstillingen; «Hvordan kan lederens støtte til ansatte i skolefritidsordningen bidra til en godt tilrettelagt overgang fra barnehage til skolefritidsordning for sosialt og emosjonelt sårbare barn?» Tre sentrale temaer har blitt belyst i den teoretiske innrammingen og gjennom hele oppgaven – støttende ledelse, godt tilrettelagt overgang fra barnehage til SFO og sosialt og emosjonelt sårbare barn. Intervju har blitt brukt som datainnsamlingsmetode og fenomenografien har blitt brukt som analysemetode. Resultatene peker på at ledelsens støtte til ansatte i skolefritidsordningen kan bidra til en godt tilrettelagt overgang fra barnehage til skolefritidsordning for sosialt og emosjonelt sårbare barn på primært fire områder; 1. Ledelsen tilrettelegger for god planlegging og kompetanseheving 2. Ledelsen støtter, anerkjenner og oppmuntrer 3. Ledelsen sørger for godt samarbeid med barnehagene 4. Ledelsen sørger for godt samarbeid med foreldre Resultatene peker også på at disse fire punktene blir praktisert i forskjellige grad på de fem skolefritidsordningene som er med i utvalget. Spesielt på punktene en og to ser det ut til å finnes forbedringspotensiale.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel