Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "leseopplæring"
Now showing items 1-7 of 7
-
Approaches to English as a foreign language (EFL) reading instruction in Norwegian primary schools
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016-06)This thesis is based on multi-perspective study of English as a Foreign Language (EFL) reading instructions in Norwegian fourth and fifth grades. The research focuses on the teaching of reading and investigates the use of ... -
Begynneropplæring i lesing i norske skoler - en undersøkelse av bokstavinnlæring og metodevalg
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien er å belyse hvordan begynneropplæring i lesing, med hensyn til bokstavinnlæring og undervisningsmetoder, foregår i den norske skolen. Studien har til formål å belyse både bruk av undervisningsmetoder ... -
Betydningen av inferens for leseforståelse : effekter av inferenstrening
(PhD thesis UiS;94, Doctoral thesis, 2010-04-09)Denne avhandlingen fokuserer på det å gjøre inferenser under lesing. Det overordnede målet med avhandlingen var å undersøke effekter av inferenstrening blant skolebarn. Avhandlingen hadde både en teoretisk og en pedagogisk ... -
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)Learning the relationships between letters and sounds is a key component of early literacy development and a central aim during the first year of school. Introducing one new letter a week is the most common approach in ... -
Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ... -
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ...