Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1309-1328 av 3063
-
Hvordan opplever elever en mer praksisrelatert yrkesutdanning med hensyn til: opplevelsen av å lykkes med læringsarbeidet. Opplevelsen av læringsarbeidet som meningsfullt.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne studien handler om hvordan elever som går en mer praksisrelatert yrkesutdanning opplever å lykkes med læringsarbeidet, og hvordan de opplever læringsarbeidet som meningsfullt. En tredjedel av elevene som begynner på ... -
Hvordan opplever elever som viser alvorlige atferdsvansker relasjoner til lærere?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever som viser alvorlige atferdsvansker opplever relasjoner til sine lærere, og hvordan disse igjen påvirker elevenes atferd. Denne studien forsøker å belyse elevenes ... -
Hvordan opplever foreldre til barn i en mobbeoffer- rolle at de har blitt ivaretatt av skolen, og hvilke mulige skadevirkninger opplever de at barna har pådratt seg?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Fokuset mot mobbing startet på begynnelsen av 1980 tallet da to ungdommer tok sitt eget liv som følge av mobbingen. Erling Roland(1981, 1983) og Dan Olweus(1974; 1978) er de to forskerne i Norge som allerede hadde utført ... -
Hvordan påvirker innføringen av digitale verktøy elevenes faglige utvikling i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i hvordan innføringen av digitale verktøy påvirker elevers faglige utvikling i norskfaget. Problemstillingen min omhandler: Digitalisering i norskfaget – hvordan påvirker økt ... -
Hvordan påvirker pedagoger musikkbruk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Musikkbruk i barnehager er veldig variert, for noen er musikk en selvfølge, for andre faller det bort. Det er ofte den pedagogiske lederen som påvirker hvordan og hvor ofte musikk blir brukt. Jeg har derfor villet utforske ... -
Hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn som ikke får lov til å være med på høytidsmarkeringer
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn som ikke får lov til å være med på høytidsmarkeringer. Oppgaven er besvart gjennom en kvalitativ metode for å få bredere kunnskap om ... -
Hvordan pedagogisk leder legger til rette for formingsaktiviteter med de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I min bacheloroppgave har jeg satt søkelyset på hvordan pedagogisk leder legger til rette for gjennomføring av formingsaktiviteter for de yngste barna i privat og kommunal barnehage. Jeg har valgt å skrive en empirisk ... -
Hvordan pedagogiske ledere jobber med flerspråklige barn i avdelingen?
(Bachelor thesis, 2023)Ifølge Statistisk sentralbyrå har antall minoritetsspråklig barn økt fra 20508 barn i 2015 til 21208 i 2022 (statistisk sentralbyrå, 2022). Dette utgjør 3,4 prosent øke antall av barna som har minoritetsbakgrunn i barnehagen ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer autoritativ klasseledelse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om hvordan en lærer, som er beskrevet som dyktig av rektor, praktiserer autoritativ klasseledelse. Et godt læringsmiljø bidrar til gode prestasjoner faglig og sosialt, motiverte og velfungerende ... -
Hvordan praktiserer en dyktig lærer klasseledelse i en utfordrende klasse?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Sammendrag Formålet med studien er å finne konkret hvordan en lærer, som er beskrevet som en dyktig leder, praktiserer klasseledelse i en utfordrende klasse. I dag er klasseledelse en av fanesakene til norsk skolepolitikk ... -
Hvordan praktiseres formingslek i barnehagehverdagen?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan realisere de yngste barnas rett til medvirkning i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan samtaler yrkesfageleven om vanskelig litteratur?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan elever på yrkesfaglinjen samtaler om vanskelige litterære tekster. Jeg fokuserer på møte med teksten, elevenes opplevelse av teksten og elevenes opplevelse av samtalen. For å ... -
Hvordan sikter lærebøker i historie mot å utvikle historiebevissthet- en sammenligning av lærebøker i den videregående skole fra 1976 - 2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
hvordan skal barnehagelærere forholde seg til lek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Lek er et av spenningsfeltene i pedagogisk arbeid i barnehagen og hvordan vi forholder oss til lek som barnehagelærere er noe som stadig forskes på. Jeg ønsker i denne bacheloroppgaven å lære mer om hvordan jeg skal forholde ... -
Hvordan skape en trygg og god tilvenning for de yngste barna?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan skaper personalet i barnehagen vilkår for barns fellesskap og tilhørighet?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studiens formål er å se på hvordan personalet i barnehagen tilrettelegger for barns mulighet til å erfare fellesskap og tilhørighet. Datagrunnlaget er videoobservasjoner av ansatt–barn-interaksjoner. Et mønster som ... -
Hvordan støtter barnehagelærer barns utvikling av en begynnende forståelse av bærekraft i en case-barnehage? Hvordan kan dette arbeidet videreutvikles?
(Bachelor thesis, 2024)1.januar 2016 trådde i kraft 17 bærekraftsmål som FN utarbeidet for å bekjempe ulikheter, klimaendringer og fattigdom innen 2030. i 2017 fikk vi en revidert Rammeplan for barnehager, der tema Bærekraft ble en del av ... -
Hvordan synliggjør pedagogisk leder viktigheten av barns lek til foresatte?
(Bachelor thesis, 2022)