Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1697-1716 av 3061
-
The Learning Value of Personalization in Children's Reading Recommendation Systems: What Can We Learn From Constructionism?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article critically reviews the personalization logic embedded in reading recommendation systems developed for 2- to 11-year-old children and its (dis)alignment with Papert's constructionist and socio-constructionist ... -
Ledelse i kontinuerlige innovasjonsprosesser i en inkluderende skole : en kvalitativ studie av ledelse knyttet til tilrettelegging av det spesialpedagogiske arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Rektors rolle som skoleleder er blitt mer og mer omfattende, noe som har ført til at flere forskere og teoretikere har kommet frem til at dagens skoleledelse ikke lenger handler om den ene helten som styrer. Av den grunn ... -
Ledelse og felles barnesyn.
(Bachelor thesis, 2024)Hovedfunnene i denne studien er at et felles barnesyn kan oppnås ved å bruke og ha et bevisst forhold til relasjoner, kommunikasjon og refleksjon. Ledelse handler om relasjoner, hvordan du kommuniserer med din personalgruppe ... -
Ledelse og motivasjon i arbeidsmiljøet
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skriver jeg om tema ledelse og motivasjon. Min problemstilling er «Hvordan kan en pedagogisk leder arbeide for å skape et motiverende arbeidsmiljø for personalet?». Hensikten med oppgaven er å gå inn i ... -
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie
(Chapter, 2023)The overall part of The Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training (LK20) states that the development of an inclusive practice requires a professional community that is able to explore ... -
Leiing, motivasjon og trivsel
(Bachelor thesis, 2022) -
Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ... -
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
Lek & læring i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Problemstillingen i denne oppgaven er "Hvordan kan ansatte legge til rette for lek og læring i barnehagen?". For å belyse denne problemstillingen gjennom bruk av teori fra pensumslitteratur som er blitt brukt på studiet. ... -
Lek i barnehagens uteområde
(Bachelor thesis, 2022) -
Lek i Naturen som Brobygger: En Utforskning av Aktiv Lek i Naturen som Hjelpemiddel for Overgangene i Barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet har jeg studert etter problemstillingen som lyder: Hvordan kan aktiv bruk av naturen være et hjelpemiddel for barna som begynner i barnehagen og barna som slutter i barnehagen og begynner på ... -
Lek og inkludering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Lek og psykisk helse i barnehage.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Temaet for denne oppgaven er lek og psykisk helse i barnehagen. Formålet ved denne oppgaven har vært å gå nærmere inn på begrepene lek og psykisk helse, og se på sammenhengen mellom disse to fenomenene. Hensikten er å danne ... -
Lek sin rolle i møte med inkludering
(Bachelor thesis, 2022) -
Leke for å leke, eller leke for å lære?
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse ... -
Lekeslåssing i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Formålet med oppgaven var å finne ut hvilken kunnskap barnehagelærere har om lekeslåssing og hvordan det arbeides med å tilrettelegge for lekeslåssing i barnehagen. Vi hadde inntrykk av at lekeslåssing var uønsket i ... -
Lekkende kropper som tabu i tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ... -
Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ... -
Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...