Now showing items 1700-1719 of 3063

    • Ledelse og felles barnesyn. 

      Pedersen, Edel. (Bachelor thesis, 2024)
      Hovedfunnene i denne studien er at et felles barnesyn kan oppnås ved å bruke og ha et bevisst forhold til relasjoner, kommunikasjon og refleksjon. Ledelse handler om relasjoner, hvordan du kommuniserer med din personalgruppe ...
    • Ledelse og motivasjon i arbeidsmiljøet 

      Nilsson, Amalie Kristin Wasbø (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skriver jeg om tema ledelse og motivasjon. Min problemstilling er «Hvordan kan en pedagogisk leder arbeide for å skape et motiverende arbeidsmiljø for personalet?». Hensikten med oppgaven er å gå inn i ...
    • Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie 

      Mjøs, Marit; Moen, Vegard (Chapter, 2023)
      The overall part of The Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training (LK20) states that the development of an inclusive practice requires a professional community that is able to explore ...
    • Leiing, motivasjon og trivsel 

      Bø, Margunn (Bachelor thesis, 2022)
    • Leiinga si rolle i handtering av aggresjon i elevgruppa 

      Refsnes, Seri (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Samandrag Føremålet med studien har vore å sjå på korleis skular handterer aggresjon i elevgruppa, både proaktiv og reaktiv aggresjon. Det har vore eit særleg fokus på leiarane si rolle i dette arbeidet. Problemstillinga ...
    • "Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard. 

      Edland, Anita Grøtte (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)
      Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ...
    • Lek & læring i barnehagen 

      Fallgren, Victor Elias Wehus. (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen i denne oppgaven er "Hvordan kan ansatte legge til rette for lek og læring i barnehagen?". For å belyse denne problemstillingen gjennom bruk av teori fra pensumslitteratur som er blitt brukt på studiet. ...
    • Lek i barnehagens uteområde 

      Neverlien, Sofie (Bachelor thesis, 2022)
    • Lek i Naturen som Brobygger: En Utforskning av Aktiv Lek i Naturen som Hjelpemiddel for Overgangene i Barnehagen 

      Aardal, Signe (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg studert etter problemstillingen som lyder: Hvordan kan aktiv bruk av naturen være et hjelpemiddel for barna som begynner i barnehagen og barna som slutter i barnehagen og begynner på ...
    • Lek og inkludering i barnehagen 

      Hjorteland, Karen Beate.; Simonsen, Celina. (Bachelor thesis, 2022)
    • Lek og psykisk helse i barnehage. 

      Belova, Diana (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)
      Temaet for denne oppgaven er lek og psykisk helse i barnehagen. Formålet ved denne oppgaven har vært å gå nærmere inn på begrepene lek og psykisk helse, og se på sammenhengen mellom disse to fenomenene. Hensikten er å danne ...
    • Lek sin rolle i møte med inkludering 

      Hødnebø, Tina (Bachelor thesis, 2022)
    • Leke for å leke, eller leke for å lære? 

      Myrtvedt, Martine Tjemsland. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse ...
    • Lekeslåssing i barnehagen 

      Marius Waldeland; Vetle Jørgensen Hopsdal (Bachelor thesis, 2023)
      Formålet med oppgaven var å finne ut hvilken kunnskap barnehagelærere har om lekeslåssing og hvordan det arbeides med å tilrettelegge for lekeslåssing i barnehagen. Vi hadde inntrykk av at lekeslåssing var uønsket i ...
    • Lekkende kropper som tabu i tekst 

      Jensen, Ingeborg Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ...
    • Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet 

      Pettersen, Christel; Severson, Carina (Master thesis, 2022)
      Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...
    • Lekpreget norskundervisning på mellomtrinnet 

      Pettersen, Christel; Severson, Carina (Master thesis, 2022)
      Vi søker å svare på hva som skjer når én 6.klasse deltar i lekpreget norskundervisning med estetiske dimensjoner. Elevene forholdt seg gjennomgående til Roald Dahls Matilda.Vi avdekker og drøfter sammenhenger mellom lek, ...
    • Leksefri skole - En eksplorativ studie om hva leksefrie skoler er og hvordan det påvirker lærernes arbeid 

      Vik, Eline Espedokken (Master thesis, 2021)
      Som et innlegg i den pågående leksedebatten var målet med studien å bidra med økt forståelse og kunnskap om leksefrie skoler. Hensikten var å undersøke, beskrive og analysere begrepet «leksefri skole», samt å se på hvilke ...
    • "Les de av og til i naturfagstimane?" - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med å lesa naturfaglege tekstar. 

      Litlabø, Gunnhild (Master thesis, 2021)
      Samandrag Det å kunna lesa er ein føresetnad for å tileigna seg kunnskap og informasjon frå ulike tekstar, og uansett kva for ei utdanning eller jobb ein tek, vil god lesedugleik vera av stor verdi. Likevel har det vist ...
    • Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok 

      Sandvold, Gro (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)
      Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ...