Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040"
Now showing items 1-20 of 56
-
A group of Norwegian lower secondary learners’ reading experiences in English as a foreign language.
(Master thesis, 2015-11)ABSTRACT The Norwegian National curriculum LK06 put more emphasis on reading than prior curricula. However, recent studies of reading proficiency in Norway, such as the PISA surveys and Norwegian national tests report ... -
A qualitative study of pupils with higher learning potential in English as a foreign language (EFL) intermediate classes (grades 5-7) in Norwegian schools.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)This thesis has aimed at researching pupils with higher learning potential in English as a foreign language (EFL) intermediate classes (grades 5 to 7) in Norwegian schools. Since 2015, the term higher learning potential ... -
An edition of the fifteenth-century Middle English cookery recipes in London, British Library's MS Sloane 442
(Master thesis, 2015)This thesis is an edition based on the study of a fifteenth-century Middle English manuscript containing a collection of cookery recipes as well as a miscellany of medical texts. The cookery recipes of the London, British ... -
Artikkelvariasjon i stedsnavn. En undersøkelse av artikkelløse stedsnavn i Rogaland.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-06)Norske stedsnavn blir i all hovedsak skrevet i bestemt form. Det finnes noen unntak, spesielt i gårdsnavn og administrative navn. Likevel finnes det også en andel terrengnavn som har ubestemt form. Denne oppgaven tar for ... -
Aspects of fluency in writing
(Journal article, 2007-04)The notion of ‘fluency’ is most often associated with spoken-language phenomena such as stuttering. The present article investigates the relevance of considering fluency in writing. The basic argument for raising this ... -
Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble ... -
Children’s reading with digital books: past moving quickly to the future
(Journal article; Peer reviewed, 2019-09)Digital books, such as e‐books, story apps, picture book apps, and interactive stories, are narratives presented on touchscreens with multimedia and interactive features. Evidence suggests that early reading of print versus ... -
CLIL in Norway: A qualitative analysis of six upper secondary language and content teachers' experiences with and attitudes towards CLIL
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)The present thesis is an investigative study of six Norwegian upper secondary teachers’ experiences with and attitudes towards CLIL – Content and Language Integrated Learning – and similar approaches that seek to integrate ... -
Contribution of family risk, emergent literacy and environmental protective factors in children’s reading difficulties at the end of second-grade
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)It is well established that emergent literacy is a strong predictor of later reading difficulties, and that the home literacy environment plays an important role in the development of children’s preschool emergent literacy ... -
Digital storytelling, en møteplass for muntlige og digitale ferdigheter i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-27)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et kombinert behov for å få en bedre utnyttelse av digitale enheter i klasserommet og å finne gode arbeidsmetoder for å bedre de muntlige ferdighetene til elevene. Stadig flere ... -
De eksemplariske. Bruken av eksempel i Arbeiderpartiets politiske diskurs
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2013;, Master thesis, 2013-05-15)I denne oppgava har jeg sett på hvordan det retoriske eksempelet fungerer i Arbeiderpartiets diskurs. Nærmere bestemt har jeg sett et materiale som er utgjort av ni tekster for å se på hvilke roller som blir fordelt når ... -
En roman som klassens utfordring – en studie av 10.klassingers lesning av en felles roman
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Denne masteravhandlingen har til hensikt å belyse hvordan oppgavedesign kan inviterer til autentisk enasjement. Gjennom å undersøke elevers felles lesning av en roman av Lars Mæhle, FUCK OFF I LOVE YOU (2012) har intensjonen ... -
Falske nyhende i stortingsvalet 2017
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-05-14)Falske nyhende har vore eit omdiskutert tema etter Brexit, presidentvalkampen i USA i 2016 og dei etterfølgjande vala i andre land. Denne studien forsøker å sjå på førekomsten av falske nyhende under stortingsvalet i 2017. ... -
Genre, text type and the nature of formulaicness in Late Medieval and Early Modern English abjuration texts
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)Abstract The thesis identifies the core genre and text type characteristics present in a corpus of 30 late fifteenth- and early sixteenth-century heresy abjuration texts related to the Lollard movement in England, relying ... -
"Gi mitt barn lesehunger"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Lekser er eit omdiskutert tema, både i media, rundt middagsbordet, i klasserommet, og på foreldremøte. Denne masteroppgåva handlar om dette omdiskuterte teamet; om lekser, meir spesifikt leselekser. Masteroppgåva er ein ... -
House and homes: identity and interpretations of the human mind in Coraline and The Secret Garden
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-27)This Master's thesis conducts an investigation into how the protagonist interacts and explores the architecture and gardens within their world. Through analysing of the protagonists from Coraline (2002) and Mary from The ... -
Hva innebærer det å skrive norskfaglig relevante tekster? Norsklæreres forståelse av og respons på endringer i læreplanen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I 2013 ble læreplanen for norskfaget revidert. Gjennom revisjonen ble beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet konkretisert og kompetansemål ble revidert. Nå er det tydelig formulert i læreplanen at elevene ... -
Hvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden ... -
Hypertext fiction reading: haptics and immersion
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Reading is a multi-sensory activity, entailing perceptual, cognitive and motor interactions with whatever is being read. With digital technology, reading manifests itself as being extensively multi-sensory – both in more ... -
Impoliteness and Power Strategies at Prime Minister's Question Time: a Comparison of Margaret Thatcher and Theresa May
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-11)This thesis is a qualitative and quantitative study of impoliteness and power discourse strategies used during the weekly conversation between the UK Prime Minister and Parliament, known as Prime Minister’s Question Time ...