Now showing items 781-800 of 3211

    • Hvordan ivaretas verdiene omsorg og demokrati i barnehagene i Kosovo? 

      Merita Camil Gashi (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven setter forfatteren lys på verdiene omsorg og demokrati i barnehager i Kosovo. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvordan tre barnehagelærere i Kosovo ivaretar verdiene og omsorg i den barnehagen de jobber ...
    • Jærstrendene som konfliktsone 

      Mari Byre (Master thesis, 2022)
      Friluftsliv er dypt forankret i norsk nasjonal identitet. For mange er friluftsliv også en viktig del av deres personlige identitet. Jærstrendene er hjem for både moderne og tradisjonelt friluftsliv, samtidig som det vokser ...
    • Pre-service Teachers’ Digital Experiences through Digital Pedagogical Practices in Norway 

      Zilli, Pattamawan Jimarkon; Wanphet, Phalangchok; Dikilitas, Kenan (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Digital skills are one of the key competences outlined in The European Reference Framework of Key Competences for Lifelong Learning prescribed by the EU in 2006. Integration of digital tools and resources into the classroom ...
    • Untapped Potential for Professional Learning and Development: Kindergarten as a Learning Organization 

      Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The importance of professional learning and development for quality in kindergartens has been established in international research. The fact that the kindergarten is a learning organization can be crucial in achieving ...
    • Realization of the mathematical signifier 25 × 12 

      Gautam, Ramesh; Bjuland, Raymond (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper identifies how a mathematical signifier “25 × 12” is realized through the practice of multiple solution strategies when teaching multiplication. This case study is conducted in a fifthgrade classroom where the ...
    • Høytlesning av personaliserte bøker for førskolebarn : foreldres barneperspektiver og opplevelser 

      Jensen, Ida Bruheim; Studsrød, Ingunn; Kucirkova, Natalia (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Litteratur er en mulig skattkiste for barn og voksne. Personaliserte bøker, som er bøker unikt utformet for enkeltbarn, er relativt nytt i Norge, og er gjort til lite gjenstand for forskning. I denne studien analyserer vi ...
    • Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling 

      Løland, Morten. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ...
    • TEFL Methodology and Pre-Service Teacher Education at the English Department, University of Niš 

      Lazarevic, Nina; Paunovic, Tatjana (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The paper outlines the development of the TEFL Methodology courses in the English Department curriculum over the past fifty years, from the foundation of the Department at the Faculty of Philosophy in Niš in 1971 to date, ...
    • Vennskap i barnehagen - en bacheloroppgave om barns vennskap i barnehagen og pedagogisk leder sine bidrag til vennskap 

      Jonas Deisz; Steffen Knutsen; Kristian Eia (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven har vi valgt å bruke kvalitativt intervju for å gå i dybden og svare på problemstillingen: «Hvordan legger pedagogisk leder til rette for vennskap blant de minste barna (0-3 år)?». I sammenheng med ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Tilvenning for de yngste barna (1-2 år) 

      Tangen Karoline; Stangeland Henriette Malén (Bachelor thesis, 2023)
      Bacheloroppgaven vår handler om hvordan pedagogisk leder skal legge til rette for en trygg og god start i barnehagen for de yngste barna (1-2 år). Samtidig ved å knytte det opp til det øvrige personalet som er på en avdeling ...
    • Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021 

      Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radisic, J.; Werneberg, A. (Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning;, Book, 2021)
      This volume presents Nordic mathematics education research, which will be presented at the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 20, in Oslo, Norway, in June 2021. The theme of NORMA 20 regards what it ...
    • Koronapandemiens påvirkning på pedagogiske ledere i barnehagen 

      Zora, Merna; Stave, Sarah Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Som følge av den verdensomspennende pandemien med navn covid-19, ble barnehager i Norge brått stengt ned den 12.mars 2020. Den nye hverdagen etter gjenåpningen av barnehagene, var preget av strenge restriksjoner for å ...
    • Barn og krigstraume i barnehagen 

      Lid, Isabelle Chloé (Bachelor thesis, 2023)
      Teamet til denne bacheloroppgaven handler om barn og krigstraume. Oppgaven retter blikk mot hvordan barnehagen som organisasjon arbeider med flykningsbarn. Jeg ønsker å finne ut hvordan barnehagene arbeider med barn som ...
    • Hvordan pedagogiske ledere jobber med flerspråklige barn i avdelingen? 

      Tlumang Bawi Dawt Sung; Tewelde Stelle Berhane; Halleland Jenny (Bachelor thesis, 2023)
      Ifølge Statistisk sentralbyrå har antall minoritetsspråklig barn økt fra 20508 barn i 2015 til 21208 i 2022 (statistisk sentralbyrå, 2022). Dette utgjør 3,4 prosent øke antall av barna som har minoritetsbakgrunn i barnehagen ...
    • Hvordan kan den pedagogiske lederen tilrettelegge for inkludering av flerspråklige barn i lek? 

      Bugurcu, Zeliha. (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven omhandler inkludering av flerspråklige barn. I forskningsarbeidet mitt har jeg brukt kvalitativt intervju for å svare på problemstillingen: Hvordan kan den pedagogiske lederen tilrettelegge for ...
    • Foreldresamarbeid med foreldre fra andre land 

      Mæle, Anne Langeland (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven er temaet mangfold og inkludering med fokus på foreldresamarbeid, og da helst i møte med foreldre som ikke kan noe særlig norsk. Jeg har brukt kvalitativt intervju som metode for å finne ut hvordan ...
    • Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)- en mulighet for et inkluderedne og mangfoldig språkmiljø? 

      Siril Wohlrab (Master thesis, 2022)
      Alternativ og supplerende kommunikasjon- en mulighet for et inkluderende og mangfoldig språkmiljø? Formålet med denne studien er å fremme ny innsikt om det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del ...
    • Pedadgogisk ledelse og tilstedeværelse i lek 

      Larsen, Ine Marie Nygaard; Risnes, Anita (Bachelor thesis, 2023)
      Vi har i denne bacheloroppgaven valgt temaene Barns utvikling, lek og læring og Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Vi har som formål i denne oppgaven å besvare problemstillingen: “Hvordan den pedagogiske lederen ...
    • Tilrettelegging for tema- og prosjektarbeid i barnehagen 

      Nilsen, Rikke Helen; Bjørheim, Kristine Pedersen (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot hvordan barnehagen legger til rette for skapende og estetiske læreprosesser i formingsfaget. For å svare på vår problemstilling har vi anvendt kvalitativt forskningsintervju som ...