Faculty of Arts and Education: Nye registreringer
Viser treff 1061-1080 av 3214
-
Mangfold i foreldregruppen - sett i lys av bærekraft
(Master thesis, 2022) -
Veileda lesing i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne erfaringsbaserte masteroppgåva har undersøkt korleis lærarar i begynnaropplæringa kan utnytta potensialet i metoden veileda lesing ved hjelp av eit nytt støttemateriell, Veileda lesing (Håland & Wagner, ... -
Hva gjør deg til et menneske i Never let me go
(Bachelor thesis, 2022)teksten hanlder om hva det betyr å være et menneske innen never let me go av kazuo ishiguro. teksten går innom temaer som teknologi, psykologi og sosiology for å lage et grunleggende basis for menneskelige egenskaper. ved ... -
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Hvordan arbeider skolen med å avdekke og forebygge mobbing?
(Master thesis, 2022)Forskningsprosjektets problemområde: Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse skolens harde arbeid med å avdekke og forebygge mobbing. Det er et krevende arbeid å stanse mobbing, men likevel et at skolens viktigste ... -
Kartlegging av fonologiske ferdigheter på andrespråket for å avdekke avkodingsvansker hos minoritetsspråklige barn. Vent og se, eller tidlig innsats?
(Master thesis, 2022)Å kartlegge minoritetsspråklige elever for å avdekke mulige avkodingsvansker bringer med seg en problematikk som kan være spesielt utfordrende sammenlignet med kartlegging av enspråklige barn. Behovet for kunnskap på dette ... -
Medarbeidernes læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på medarbeidernes læring knyttet til prosjektet «Den utviklingsstøttende barnehage», heretter kalt USB, og hvilken betydning USB har for medarbeidernes læring. USB kan beskrives ... -
«Alle er jo forskjellige, og det er jo det som er spennende»
(Master thesis, 2022)Denne studien har fokus på arbeid med interkulturell kompetanse og synliggjøringen av mangfold for barn i barnehagen. Formålet har vært å bidra til innsikt i perspektiver på, og betingelser for, interkulturelt arbeid og ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
I hvilken grad legger skolen til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020?
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke i hvilken grad skolen legger til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020, sett i lys av at dette har fått et større fokus enn i tidligere læreplaner. For å ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ... -
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
(Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Korleis snakkar elevar på 8. trinn om dei argumenterande tekstane sine? Bruk av eigenvurdering i ein norskfagleg kontekst
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative kasusstudien har undersøkt desse forskingsspørsmåla: 1. Korleis brukar to elevar på 8. trinn kunnskap om språk og tekst når dei vurderer sine eigne argumenterande tekstar ved hjelp av videorespons? 2. ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
«Opplevd støtte fra lærer og elevers reaktive aggresjon»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se på om det er sammenheng, og eventuelt i hvilken grad det er sammenheng, mellom opplevd støtte fra lærer og rapportert reaktiv aggresjon hos elever. For å kunne svare på problemstillingen ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
En fredsnasjon i krig: Hvordan Norges militære engasjement i Afghanistan ble inkorporert i en offisiell utviklingspolitisk diskurs
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne oppgaven tar for seg hvordan Norges militære engasjement i Afghanistan ble en del av en offisiell utviklingspolitisk diskurs. Det blir også tatt opp hvordan en fredsnasjon som Norge har aktivt deltatt i ... -
Forebygging og mestring av skolerelatert stress. Elever i videregående skoles erfaringer.
(Master thesis, 2022)Ettersom stadig flere unge rapporterer at de opplever skolen som primærkilde til negative stressrelaterte problemer, er det følgelig grunn til å ta utviklingen på alvor og sette inn virksomme mottiltak. Formålet med denne ...