Faculty of Arts and Education: Nye registreringer
Viser treff 1081-1100 av 3214
-
Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å ... -
Spelet i spelteksten: Spelmekanismar som semiotisk ressurs i den digitale spelteksten Hellblade Senua's Sacrifice
(Master thesis, 2022)Masteravhandlinga søker å utfordra synet på det teknologiske spelmekaniske nivået og det semiotiske leseflatenivået av digitale speltekstar som noko som er separat frå kvarandre gjennom ein analyse av spelmekanismane perma ... -
Hva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Skolestarterne som språkforskere og skrivere
(Master thesis, 2022)Formålet mitt med denne studien har vært å prøve ut en mer funksjonell tilnærming til skriftspråket. Jeg ønsket også at vi basert på disse erfaringene skal gå fra en mer tradisjonell tilnærming til skriving til en ... -
Hva skriver elevene egentlig i norsktimene? En kvalitativ studie om teksttyper og skrivediskurser på syvende trinn.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Kunnskapsløftet (LK06) innførte skriving som grunnleggende ferdighet, likevel har norskfaget et særskilt ansvar for skriveopplæringen. Tidligere skriveforskning viser at elevtekstene som har blitt skrevet i ... -
"Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ... -
Tilrettelegging for vennskap
(Master thesis, 2022)I denne studien har fokuset vært rettet mot tilrettelegging for barns vennskap i en barnehagekontekst. Formålet har vært å presentere mer kunnskap om hva barnehagelærere legger vekt på i tilrettelegging for barns vennskap. ... -
Jeg blir utfordret på hvordan jeg tenker: Opplevelsen av veiledningsordningen for nyutdanna barnehagelærere i lys av nasjonale rammer for veiledning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg rettet søkelyset mot opplevelsen av veiledning for nyutdanna, i lys av nasjonale rammer utarbeidet av organisasjoner knyttet til barnehager og skoler. Mitt søkelys er på prinsipper og forpliktelser ... -
Det alle egentlig vil, er å høre til
(Master thesis, 2022)Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ... -
«Alle er med»: En kvalitativ studie av styrernes erfaringer med utvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å bidra til økt kunnskap om styrernes forståelse av, og erfaringer med å utvikle og lede barnehagen som lærende organisasjon. Studien tar utgangspunkt i styrerrollen og ønsker å få innsikt i ... -
Deskriptiv eller (hetero)normativ? Representasjoner av kjønn og seksualitet i læreboka Fabel 10
(Master thesis, 2022)Denne studien har hatt som formål å belyse tematikken kjønn- og seksualitetsmangfold i norskfaget, og hvilke representasjoner av kjønn og seksualitet det er som kommer til uttrykk i en lærebok intendert for elever på 10. ... -
«Barn i barnevernsinstitusjoner sitt møte med felleskapet i skolen, skjult bak en «maske» - i rollen som elev og barnevernsbarn»
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan ansatte i bolig, kontaktlærere og PPT beskrive situasjonen til barn som bor i barnevernsinstitusjon, med tanke på deltakelse i skolen. Barnet sin situasjon ... -
Kvinners kamp til presteembete
(Master thesis, 2022)I 1961 ble Norges første kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås, ordinert og begynte sitt virke som sogneprest i Berg og Torsken på Senja i Troms. Siden det var den første kvinnelige prest så var det fordi det helt frem til godt ... -
Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk?
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ... -
Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid.
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ... -
Når de små blir store: Overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er overganger innad i barnehagen, og mer spesifikt overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Studien handler om hvordan barnehagelærerne legger til rette for disse overgangene og ... -
Barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...