"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023010Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse og mestringstro for skriving. Vi søkte svar på problemstillingen: Har et undervisningsopplegg i kreativ skriving innvirkning på fjerdeklassingers interesse og mestringstro for skriving?
Kvantitativ metode lå til grunn for denne studien. For å samle inn data om elevenes interesse og mestringstro for skriving ble det utført en spørreundersøkelse før og etter undervisningsopplegget. 103 elever på 4. trinn gjennomførte spørreundersøkelsen.
Studiens resultater tok utgangspunkt i effektstørrelser hvor Cohens d er tatt i bruk. Funnene viste at elevene er middels interessert i skriving før undervisningsopplegget og ved andre måletidspunkt, etter gjennomført undervisningsopplegg, ble det funnet signifikant økning i både elevenes mestringstro og interesse for skriving. Funnene viste at elevene har hatt moderat effekt knyttet til interesse og mestringstro for skriving etter at de deltok i undervisningsopplegget.
Med bakgrunn i at forskning hevder at motivasjonen for skriving synker oppover i trinnene og at mange skriveoppgaver i skolen ikke nødvendigvis er motiverende, var våre resultat positive, og viste at med gode undervisningsopplegg kan elevenes motivasjon for skriving styrkes på relativt kort tid.