Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBente Rigmor Walgermo
dc.contributor.authorSilje Kristoffersen
dc.contributor.author
dc.contributor.authorTrine- Merete Thorkildsen
dc.date.accessioned2022-09-30T15:51:55Z
dc.date.available2022-09-30T15:51:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111825249:60353037
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023010
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse og mestringstro for skriving. Vi søkte svar på problemstillingen: Har et undervisningsopplegg i kreativ skriving innvirkning på fjerdeklassingers interesse og mestringstro for skriving? Kvantitativ metode lå til grunn for denne studien. For å samle inn data om elevenes interesse og mestringstro for skriving ble det utført en spørreundersøkelse før og etter undervisningsopplegget. 103 elever på 4. trinn gjennomførte spørreundersøkelsen. Studiens resultater tok utgangspunkt i effektstørrelser hvor Cohens d er tatt i bruk. Funnene viste at elevene er middels interessert i skriving før undervisningsopplegget og ved andre måletidspunkt, etter gjennomført undervisningsopplegg, ble det funnet signifikant økning i både elevenes mestringstro og interesse for skriving. Funnene viste at elevene har hatt moderat effekt knyttet til interesse og mestringstro for skriving etter at de deltok i undervisningsopplegget. Med bakgrunn i at forskning hevder at motivasjonen for skriving synker oppover i trinnene og at mange skriveoppgaver i skolen ikke nødvendigvis er motiverende, var våre resultat positive, og viste at med gode undervisningsopplegg kan elevenes motivasjon for skriving styrkes på relativt kort tid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel