Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 141-160 of 1022
-
An edition of the fifteenth-century Middle English cookery recipes in London, British Library's MS Sloane 442
(Master thesis, 2015)This thesis is an edition based on the study of a fifteenth-century Middle English manuscript containing a collection of cookery recipes as well as a miscellany of medical texts. The cookery recipes of the London, British ... -
Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble ... -
Nynorsk som sidemål: rammer, innhold og læringsarbeid i undervisningen på ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)Avhandlingen undersøker rammevilkår, innhold og metoder i sidemålsundervisning fra et lærerperspektiv. Metoden som er brukt i avhandlingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, og respondentene er norsklærere på ungdomstrinnet ... -
The relationship between fathers and daughters in Hamlet, Othello, King Lear and The Tempest
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-11)The aim of the proposed thesis will be to examine the complex and provocative relationship between fathers and daughters in Shakespeare’s plays The Tempest, King Lear, Hamlet and Othello. The plays take up the stories at ... -
Sangenes Sang i ny språkdrakt!
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-11)I 2011 kom Bibelselskapet ut med en ny bibeloversettelse. Denne kom ut i en ny språkdrakt som i stor grad skilte seg ut fra den forrige bibeloversettelsen som Bibelselskapet kom ut med i 1978. Bibelselskapet hadde tatt i ... -
Hva innebærer det å skrive norskfaglig relevante tekster? Norsklæreres forståelse av og respons på endringer i læreplanen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I 2013 ble læreplanen for norskfaget revidert. Gjennom revisjonen ble beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet konkretisert og kompetansemål ble revidert. Nå er det tydelig formulert i læreplanen at elevene ... -
"Jeg er ingen problemstilling" - en lyttende lesning til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme i selvbiografien: Jeg vil leve
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)I denne oppgaven har jeg lyttet med oppmerksomhet til Marte Wexelsen Goksøyrs stemme som offentlig aktør, gjennom en analyse og nærlesning av hennes selvbiografi Jeg vil leve. Marte Wexelsen Goksøyr har Downs syndrom, og ... -
Who's afraid of The Big Bad Wolf?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)Fairy tales are an influential aspect within our culture. We grow up hearing and reading these stories in different mediums throughout our lives, which is why these narratives are easily identifiable. This thesis aims to ... -
The cyborg as a posthuman figure in science fiction literature
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)This thesis explores how cyborg figures within science fiction literature represent the posthuman, and function to comment on a contemporary process of posthumanization of the human species. It is a study of species ... -
Nordisk ministerråds nabospråkpolitikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)Avhandlingen undersøker med hvilke ord Nordisk Ministerråd fra 1971 til utgangen av 2014 i tilgjengelig skrift definerer og bruker termen nabospråk, samt formulerer en nabospråkdidaktikk og en nabospråkpolitikk for de ... -
Waiting for Godot in Sarajevo, 1993
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)When Susan Sontag staged Waiting for Godot in besieged Sarajevo in 1993, several dramaturgical changes were made to Samuel Beckett’s play. Within the framework of memory studies, the thesis explores why and how the war ... -
CLIL in Norway: A qualitative analysis of six upper secondary language and content teachers' experiences with and attitudes towards CLIL
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)The present thesis is an investigative study of six Norwegian upper secondary teachers’ experiences with and attitudes towards CLIL – Content and Language Integrated Learning – and similar approaches that seek to integrate ... -
Læreboknettsteder og historisk kunnskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Det digitale spiller en større og større rolle i dagens skole. I Læreplan i historie – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, stilles det klare krav til hvordan elever i dag skal lære og arbeide med historien ... -
Årsaker og holdninger knyttet til arbeidsmigrasjon med norsk emigrasjon til Amerika rundt 1900-tallet i fokus
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Denne oppgaven handler om arbeidsmigrasjon fra Norge til Amerika tidlig på 1900-tallet ved bruk av en case. Den tar for seg årsaker til utvandringen, og holdninger knyttet til migranten både fra norsk og amerikansk side. ... -
Vann, kraftutbygging, fortelling : en miljøhistorisk analyse av historiefortellinger i norsk vannkraftindustris jubileumsbøker
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-19)I denne oppgaven rettes søkelyset om hvordan norsk vannkraftindustri forteller forholdet mellom menneske og natur over tid i egen jubileumslitteratur. Forholdet mellom menneske og natur er det sentrale problemkompleks i ... -
Snurr film og slapp av? En undersøkelse av læreres filmbruk i historieundervisningen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Denne avhandlingen handler om læreres bruk av film i historieundervisningen. Jeg har undersøkt hvordan og hvorfor 19 historielærere fra Stavangerområdet som underviser på videregående trinn oppgir at de bruker film i ... -
Mellom saga og historieverk : analyse av historisk oversiktsverk og deres fremstilling av kvinnerollen i vikingtid.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Oppgaven handler om hvordan historien om kvinner i vikingtiden har vært fremstilt i utvalgte oversiktsverk, med fokus på historikernes valg av tema og hvilke implikasjoner fremstillingene har for folk og samfunnet. -
Nynazisme på nett : en studie av historiebruk på Vigrid og Nordfronts nettsteder.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Denne studien undersøker hvordan historier om 2. verdenskrig brukes på nettsidene til Vigrid og Nordfront. Studien setter Vigrid og Nordfronts historier i lys av en kontekstuell og en intertekstuell ramme, for å prøve å ... -
House and homes: identity and interpretations of the human mind in Coraline and The Secret Garden
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-27)This Master's thesis conducts an investigation into how the protagonist interacts and explores the architecture and gardens within their world. Through analysing of the protagonists from Coraline (2002) and Mary from The ... -
A group of Norwegian lower secondary learners’ reading experiences in English as a foreign language.
(Master thesis, 2015-11)ABSTRACT The Norwegian National curriculum LK06 put more emphasis on reading than prior curricula. However, recent studies of reading proficiency in Norway, such as the PISA surveys and Norwegian national tests report ...