Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 341-360 of 1022
-
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
The Potential and Restriction of understanding Holocaust Perpetrators in "Holocaust and Human Behaviour" by the FHAO
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-19)This thesis is a descriptive study on educational resources produced and presented by the NGO, Facing History and Ourselves in the collection/book Holocaust and Human Behaviour [2016]. Using semiotic analytical tools, the ... -
Historisk empati som innfallsvinkel til dybdelæring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Fagfornyelsen introduserer historisk empati som et kjerneelement i læreplanen i historie, og vil være en sentral del av historieundervisningen fra høsten 2020. Begrepet introduserer til hvordan en kan arbeide med historien ... -
Motivene bak symbolene: En pentadisk analyse av endringer i motiver i et utvalg av amerikanske presidenters innsettelsestaler fra 1945 til i dag.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Kenneth Burke påpekte at «der de finnes retorikk, finnes det overtalelse, og der det finnes overtalelse finnes det mening». Min masteroppgave tar for seg en retorisk studie av endringer i motiver i et utvalg med amerikanske ... -
Ekteskap og kjønnsroller i The Crown
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-20)Film og TV er historisk referansepunkt for mange mennesker. Informasjonen som blir vist gjennom skjermen blir absorbert av oss tilskuere, gjerne ubevisst. På den måten tilegner man seg perspektiver uten å rette et kritisk ... -
Skriveopplæring i et andrespråksperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i om en spesiell undervisningsmetode, Sirkelen for undervisning og læring, kan ha positiv effekt på språk- og skriveopplæring av elever i ungdomsskolen med norsk som ... -
Artikkelvariasjon i stedsnavn. En undersøkelse av artikkelløse stedsnavn i Rogaland.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-06)Norske stedsnavn blir i all hovedsak skrevet i bestemt form. Det finnes noen unntak, spesielt i gårdsnavn og administrative navn. Likevel finnes det også en andel terrengnavn som har ubestemt form. Denne oppgaven tar for ... -
PhD revisited: Future teachers of English. A study of competence in the teaching of writing
(Chapter, 2019-06)This chapter reports a doctoral study (Drew, 1997) which explored factors linked to student teachers’ competence to teach written English in Norwegian compulsory schools. The teaching of writing was perceived from the ... -
Critical thinking and use of film in Norwegian lower secondary history classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2019-10)This article examines how Norwegian social studies teachers from lower secondary schools enhance critical thinking when using film in the history classroom. We utilized empirical data from semi-structured interviews with ... -
W. B. Yeats, Cultural Nationalism and the Mytical Element: A Study of how the Cultural Nationalist, Yeats, used Mythological Material to Develop a Common Irish Consciousness for the People of Ireland
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-15)The aim of this thesis is to examine how William Butler Yeats’ early poetry hails an Irish national identity, by means of a cultural nationalism based on Celtic mythology. In recent discussions of Yeats’ early poetry ... -
«Blanke Mjøsa klar og rein?» Vannforurensningenes veger inn i politikken 1945-1973
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-20)Denne oppgaven undersøker vannforurensningenes veger inn i norsk politikk i etterkrigstida, ca. 1945 til 1973, med hovedvekt på forurensningene i og rundt Norges største innsjø Mjøsa. Gjennom bruk av perspektiver fra ... -
Gjestar som blir? Arbeidsinnvandring som utfordring for kommunar på Vestlandet
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)This article addresses questions about local policies towards economic migrants in Western Norway. It refers to statistical data mapping the population of economic migrants over time, but the emphasis is on an analysis of ... -
Eit stykke Israel i Noreg: Arthur Berg og Midtausten-konflikten, 1957-1985
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne oppgåva tek føre seg forholdet mellom tru og politikk blant det norske bedehusfolket i møte med Midtausten-konflikten. Innfallsvinkelen min er den tidlegare sjefredaktøren i Dagen, Arthur Berg, og korleis han meinte ... -
En ny form for økokritisk roman? – En analyse av dynamikken mellom asosialitet og naturlengsel i Begynnelser av Carl Frode Tiller
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Dette masterprosjektet springer ut av en interesse for menneskeskapte klimaendringer. Klimakrisen har ført til en engasjert samtidslitteratur, som tar et oppgjør med en antroposentrisk holdning. I denne masteroppgaven har ... -
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer ... -
Spor av modelltekst i sakpregede elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I 2013 ble LK06 revidert og begrepet eksempeltekster ble inkludert i kompetansemålene. Læreplanen løftet på denne måten frem eksempeltekster, også kalt modelltekster, som viktige metodiske virkemiddel i ... -
Grubleprosjektet – et forsøk på å få elever på yrkesfag til å snakke om tekster
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan man kan engasjere tilsynelatende tause elever i gruppesamtaler om sangtekster. Gjennom diskursanalyse søkes det svar på om et spesifikt undervisningsdesign engasjerer elevene i ... -
"Hva er det med denne forberedte muntligheten?". Sjangerspesifikke utfordringer ved skrivetolking av akademiske forelesninger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020) -
Der bodde en underlig gråsprengt en: Rim-tekniske og metriske utfordringer i en engelsk gjendiktning av Henrik Ibsens Terje Vigen
(Studentoppgaver/UIS-HF-IKS/2020;, Bachelor thesis, 2020)Ibsens engelske biograf Edmund Gosse kom i 1907 med følgende påstand om det store episke diktet:‘Terje Vigen’ will never be translated successfully into English, for it is written [...] in an adaptation of the Norwegian ... -
Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolel ...