Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Subject "lærebokanalyse"
Now showing items 1-5 of 5
-
Barn av velferdsstaten. Den norske velferdsstaten i skolens lærebøker fra 1960-tallet til 2000.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Den norske velferdsstaten er både bejublet og kritisert. Denne oppgaven handler om skoleverkets formidling av temaet velferdsstaten. Gjennom lærebokanalyse granskes det nærmere hvilke holdninger til velferdsstaten som ... -
Dannelse og medborgerskap i historiefaget - En komparativ innholdsanalyse av to læreverks bidrag til skolens demokratimandat
(Master thesis, 2017-11-21)Siktemålet med denne masteroppgaven var å kartlegge i hvilken grad skolens demokratimandat kommer til syne i lærebøker for historie vg3. Med utgangspunkt i begrepene dannelse og medborgerskap har jeg utført en kvalitativ ... -
From blind spot to hotspot: representations of the ‘immigrant others’ in Norwegian curriculum/schoolbooks (1905-2013)
(Peer reviewed; Journal article, 2020-02)Tracing the representation of the ‘immigrant others’ in Norwegian schoolbooks over the past century, the paper examines their exclusion/inclusion in national curriculum/learning materials. It finds that a shift has occurred ... -
Hvordan sikter lærebøker i historie mot å utvikle historiebevissthet- en sammenligning av lærebøker i den videregående skole fra 1976 - 2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Metodekunnskap i lærebøker
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)Då Kunnskapsløftet kom i 2006, blei det utforma ein ny læreplan for historiefaget. Denne læreplanen løftar fram arbeid med kjelder i mykje større grad enn tidlegare læreplanar som R94. Likevel viser det seg at arbeid med ...