Blar i Student papers (HF-IKS) på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 61-80 av 544
-
Black Sails - en fortelling fra fortiden eller nåtiden?
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven har undersøkt TV-serien Black Sails sin fremstilling av pirater. Historie på TV og film er en viktig del av folk sin opplevelse av tidligere historiske grupper og personer. Pirater er en av de mest populære ... -
«Blanke Mjøsa klar og rein?» Vannforurensningenes veger inn i politikken 1945-1973
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-11-20)Denne oppgaven undersøker vannforurensningenes veger inn i norsk politikk i etterkrigstida, ca. 1945 til 1973, med hovedvekt på forurensningene i og rundt Norges største innsjø Mjøsa. Gjennom bruk av perspektiver fra ... -
Borhaugdialekten i ulike aldersgrupper. En sosiolingvistisk studie i en liten bygd på Agder.
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av dialekten på Borhaug, en dialekt helt ytterst langs Sørlandskysten. Det er en liten bygd med i overkant av 1000 innbyggere. I denne oppgaven blir dialektforskjellene ... -
Brems eller gasspedal? En undersøkelse av multimodal langlesing på NRK.no
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg hvordan langlesing på nett blir lest. For å se nærmere på det, er det gjort en undersøkelse av hvordan lesere legger merke til modaliteter av ulik utforming, hvordan de opplever dem, om modalitetene ... -
Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble ... -
Bruk av videospillet This War of Mine i arbeidet med historisk empati - en kvalitativ analyse av elevers erfaringer med historisk empati ved bruk av videospill
(Master thesis, 2022)Historisk empati har tatt steget inn i den norske skolen igjennom historiefagets nye kjerneelementer. Historie- og samfunnsfagenes fornyelse igjennom Fagfornyelsen har som mål å forbedre elevens forståelse av hendelser ... -
Brysomme villsvin - En analyse av hvordan narrativ innramming og konseptet om tilhørighet påvirket villsvindebatten i Sverige fra 1977 til 1981
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-13)Sammendrag Denne oppgaven undersøker hvordan «narrative framing» påvirker diskusjoner og politiske avgjørelser om dyr og spørsmålet om dets tilhørighet i et geografisk område. Oppgaven har i den sammenheng tatt for seg ... -
Building bridges : Grappling, a sport’s contribution to adolescent Physical Literacy.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og formål: Med kroppsøvingens fremtid i sikte er kunnskap om det å utvikle kvalitativ, variert og det essensielle ved meningsfull kroppsøving et aktuelt tema. Hensikten med dette studiet er derfor å se på alternativer ... -
Bygdebyen Ålgård – fra jærmål til bymål? En sosiolingvistisk undersøkelse av talemålet på Ålgård
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av talemålet på Ålgård. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan det står til med talemålet til de unge, og hvilke faktorer som kunne ha betydning for at ... -
Byjubileene i Sandnes i 1960 og 1985 : en studie av historiebruk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Bysantinismens opphav: En undersøkelse av vest-europeiske forestillinger om Østromerrikets keiserlig legitimitet og romersk identitet ca. 500 - 1000
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven fokuserer på hvordan Østromerriket ble fremstilt i vest-europeiske primærkilder i perioden ca. 500-1000, for å utforske vi kan finne opphavet til bysantinismen i tidlig middelalder. -
A case study of the impact of free voluntary web-surfing on reading comprehension and motivation in an upper secondary EFL class in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)The current study was a case study of the impact of a three-month free voluntary web surfing (FVS) programme on pupils’ reading and motivation in a Norwegian upper secondary VG2 International English classroom (elective ... -
Caspar Peter Rothe, Tordenskiold og den historiske biografien: en historisk undersøkelse av historieskriving i Danmark-Norge på midten av 1700-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-16) -
Changes and developments in teaching and learning oral English in Norwegian lower secondary schools since the 1974 curriculum
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis focuses on the teaching of oral English in Norwegian lower secondary schools since the M74 curriculum to the present. The main research question of this thesis was: ‘How has the teaching of oral English in the ... -
Chick or Lit: An Investigation of the Chick Lit Genre in Light of Traditional Standards of Literary Value
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-11)The present master’s thesis explores the chick lit genre in light of traditional standards of literary value. The thesis investigates how literary value and quality has been defined through the last couple of centuries, ... -
CLIL in Norway: A qualitative analysis of six upper secondary language and content teachers' experiences with and attitudes towards CLIL
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-13)The present thesis is an investigative study of six Norwegian upper secondary teachers’ experiences with and attitudes towards CLIL – Content and Language Integrated Learning – and similar approaches that seek to integrate ... -
Comics in Norwegian upper secondary EFL classrooms – Teacher’s attitudes to comics and how their textbooks present them.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)The aim of the present master’s thesis was to find out how a selected group of teachers view comics in general, and to look at the use of comics in their textbooks. Three textbooks, Targets, Gateways YF and Access, were ... -
A Comparative Study of English as Second Language in Nepal and Norway (Using Curriculum of Secondary School)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)This research aims to compares the English subject curriculum for primary and secondary school level in Nepal and Norway focusing on oral competence. Curriculum theory, as well as second language learning theory, support ... -
A comparative study of Norwegian and Russian EFL teachers’ approaches to teaching English literacy at upper secondary school.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)Abstract This study explores the ways Russian and Norwegian upper secondary EFL teachers approach teaching English language literacy. The main aim of the thesis is to investigate differences and similarities between ... -
Comparing The Effectiveness of Content-Based Language Instruction and Communicative Language Teaching in Improving the Reading Comprehension Skills of Iranian Intermediate English Learners
(Master thesis, 2023)This study compares the effectiveness of content-based language instruction (CBLI) and communicative language teaching (CLT) in improving the reading comprehension skills of 60 primary and secondary school EFL students in ...