• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synes BOKTRAS å bidra positivt til å styrke lesekulturen i barnehagene? : BOKTRAS gjennom to år i to barnehager sett gjennom de ansattes øyne

Mæle, Silje
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Mæle, Silje.pdf (1.353Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185326
Utgivelsesdato
2008
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Student papers (HF-IKS) [1003]
Sammendrag
I denne avhandlingen har jeg ønsket å ville se på hvordan to barnehager jobber med

BOKTRAS- prosjektet gjennom to år, for å se om det er mulig å spore noen endringer som

indikerer at dette prosjektet er med på å styrke lesekulturen i barnehagene. BOKTRAS

handler om å bruke litteratur mer bevisst i språkstimuleringen i barnehagene. Dette legger til

grunn teori som sier at et miljøet er en viktig faktor i språkutviklingen og dermed kan brukes

aktivt i stimuleringen. Videre bygger de på teori om at bruk av litteratur er stimulerende for

språket.

Materialet jeg har lagt til grunn for dette arbeidet er hverdagsfortellinger, logger, de

barnehageansatte skriver i tilknytning til arbeid med litteratur i det daglige. Jeg så på alle

loggene to barnehager hadde skrevet gjennom to år. Det var ikke lagt noen føringer for disse

loggene, det var derfor store variasjoner både i form og innhold. De to barnehagene hadde

valgt to ulike måter å føre disse loggene på. Den ene hadde konstruert et loggskjema som de

ansatte fylte ut i tilknytning til en lesestund, mens den andre barnehagen skrev loggene som

fritekst.

For å best mulig kunne analysere disse loggene og kunne se etter indikasjoner på endring,

konstruerte jeg noen loggkategorier. Jeg delte dem først i to hovedkategorier: refleksjonslogg

som ikke er knyttet til en spesiell lesestund, og leselogg. Leseloggene ble videre kategorisert

etter om det var de voksne eller barna som valgte bok, om det var en tilfeldig eller utvalgt

lesegruppe, var det notert en samtale knyttet til lesestunden og brukte de litteraturen til å

arbeide med et spesielt tema.

I analysen av loggene så jeg hovedsakelig på forekomsten av de ulike kategoriene for å se om

jeg kunne finne indikasjoner på endring hos de voksne over de to årene. Jeg så både på

kvantitative og kvalitative endringer. De kvalitative endringene ble lagt til grunn for

konklusjonen fordi jeg mente dette var det beste grunnlaget for å kunne svare på

problemstillingen min.

Selv om materialet er for lite og går over et for kort tidsrom til å kunne si med sikkerhet at det

å være en BOKTRAS- barnehage har ført til endring hos de voksne og styrket lesekulturen i barnehagen, vil jeg likevel si at de endringene som er å finne i analysen av loggmateriale

indikerer at dette er tilfelle.
Beskrivelse
Master's thesis in Lesevitenskap
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit