Synes BOKTRAS å bidra positivt til å styrke lesekulturen i barnehagene? : BOKTRAS gjennom to år i to barnehager sett gjennom de ansattes øyne
Master thesis
View/ Open
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [916]
Abstract
I denne avhandlingen har jeg ønsket å ville se på hvordan to barnehager jobber med
BOKTRAS- prosjektet gjennom to år, for å se om det er mulig å spore noen endringer som
indikerer at dette prosjektet er med på å styrke lesekulturen i barnehagene. BOKTRAS
handler om å bruke litteratur mer bevisst i språkstimuleringen i barnehagene. Dette legger til
grunn teori som sier at et miljøet er en viktig faktor i språkutviklingen og dermed kan brukes
aktivt i stimuleringen. Videre bygger de på teori om at bruk av litteratur er stimulerende for
språket.
Materialet jeg har lagt til grunn for dette arbeidet er hverdagsfortellinger, logger, de
barnehageansatte skriver i tilknytning til arbeid med litteratur i det daglige. Jeg så på alle
loggene to barnehager hadde skrevet gjennom to år. Det var ikke lagt noen føringer for disse
loggene, det var derfor store variasjoner både i form og innhold. De to barnehagene hadde
valgt to ulike måter å føre disse loggene på. Den ene hadde konstruert et loggskjema som de
ansatte fylte ut i tilknytning til en lesestund, mens den andre barnehagen skrev loggene som
fritekst.
For å best mulig kunne analysere disse loggene og kunne se etter indikasjoner på endring,
konstruerte jeg noen loggkategorier. Jeg delte dem først i to hovedkategorier: refleksjonslogg
som ikke er knyttet til en spesiell lesestund, og leselogg. Leseloggene ble videre kategorisert
etter om det var de voksne eller barna som valgte bok, om det var en tilfeldig eller utvalgt
lesegruppe, var det notert en samtale knyttet til lesestunden og brukte de litteraturen til å
arbeide med et spesielt tema.
I analysen av loggene så jeg hovedsakelig på forekomsten av de ulike kategoriene for å se om
jeg kunne finne indikasjoner på endring hos de voksne over de to årene. Jeg så både på
kvantitative og kvalitative endringer. De kvalitative endringene ble lagt til grunn for
konklusjonen fordi jeg mente dette var det beste grunnlaget for å kunne svare på
problemstillingen min.
Selv om materialet er for lite og går over et for kort tidsrom til å kunne si med sikkerhet at det
å være en BOKTRAS- barnehage har ført til endring hos de voksne og styrket lesekulturen i barnehagen, vil jeg likevel si at de endringene som er å finne i analysen av loggmateriale
indikerer at dette er tilfelle.
Description
Master's thesis in Lesevitenskap