Browsing Department of Early Childhood Education by Title
Now showing items 61-80 of 458
-
Bærekraftig utvikling på barnehagelærerstudiet
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling er et aktuelt tema i samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Dette gjenspeiles i rammeplanen, nærmere bestemt som del av barnehagens verdigrunnlag. Som barnehagelærer skal man gjennom ... -
Catalogue of the Diptera (Insecta) of Morocco— an annotated checklist, with distributions and a bibliography
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The faunistic knowledge of the Diptera of Morocco recorded from 1787 to 2021 is summarized and updated in this first catalogue of Moroccan Diptera species. A total of 3057 species, classified into 948 genera and 93 families ... -
Children and teachers engaging together with digital technology in early childhood education and care institutions: a literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-08)The purpose of this literature review is to identify patterns and discuss key perspectives from empirical studies published during the last decade that explore how young children (birth to six years old) and teachers ... -
Children with language difficulties: identification and adapted language provision in Early Childhood Education and Care, and subsequent assessment by the Educational Psychological Service
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigated how children with language difficulties are identified, and which adapted provision is given in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) before referrals are made to The Educational Psychological ... -
Children's Understandings of Environmental and Sustainability-related Issues in Kindergartens in Rogaland, Norway, and Queensland, Australia
(Peer reviewed; Journal article, 2019-05)Abstract: This study compared the understandings of environmental and sustainability-related issues of 4- 5-year-old children in kindergartens in Rogaland, Norway, with understandings of similarly-aged peers in kindergartens ... -
Critical thinking, problem-Solving and computational thinking : Related but Distinct : An analysis of similarities and differences based on an example of a play situation in an early childhood education setting
(Chapter, 2023-05)In the twenty-first century, four important different and intertwined domains for children’s skills have been identified: cognitive, interpersonal, intrapersonal and technical. In the cognitive domain, key terms such as ... -
Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates early childhood (EC) student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. The study used a mixed methods approach, including a species identification ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Danningsbegrepet er innført i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, noe som gjør det både viktig og interessant å utvikle ny kunnskap om danningsbegrepet i barnehagens virksomhet så vel teoretisk som praktisk. ... -
De stille barna på en småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
De voksnes betydning for barns skapende prosesser
(Bachelor thesis, 2022) -
Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022-02)I denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn ... -
Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk?
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ... -
Demokratiske verdier og de yngste barnas deltakelse.
(Bachelor thesis, 2022) -
Den "verdifulle" kroppen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ... -
Den farlige ulikestillingen : Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser
(PhD thesis UiS; 101, Doctoral thesis, 2010)Den farlige ulikestillingen. Kjønnet ulikestilling i tre kontekster – noen kjennetegn og konsekvenser I vårt land er det bred enighet om at kvinner og menn skal ha like gode muligheter til å kombinere yrkesarbeid og ... -
Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ... -
Den voksnes rolle i 3-4 åringers lek.
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven er temaet barns utvikling lek og læring. Problemstillingen for oppgaven er Hva er den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i barnehagen? For å finne ut av hva den voksnes rolle i 3-4 åringers lek i ... -
Det alle egentlig vil, er å høre til
(Master thesis, 2022)Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ... -
"Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ... -
Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ...