Now showing items 78-97 of 457

    • Det alle egentlig vil, er å høre til 

      Flesjå, Silje Vignes (Master thesis, 2022)
      Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ...
    • "Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen 

      Karlen, Elin Elstad (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)
      Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ...
    • Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling 

      Løland, Morten. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ...
    • Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager 

      Sæbø, Janken C. (Master thesis, 2022)
      En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ...
    • Digital competence and digital technology: a curriculum analysis of Norwegian early childhood teacher education 

      Undheim, Marianne; Ploog, Helga Maria (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This paper explores how digital competence and digital technology are addressed in Norwegian early childhood teacher education (ECTE). The aim is to provide a national overview of the ECTE institutions’ programme and ...
    • Digital kompetanse i barnehagen - en litteraturstudie 

      Johansen, Susanne (Bachelor thesis, 2023)
      Denne litteraturstudien vil prøve å besvare problemstillingen «Hva sier forskning om holdninger barnehage ansatte har til digitale verktøy og kan økt digital kompetanse endre dette?». Dette gjøres ved å utføre en ...
    • Digital pedagogisk praksis på småbarnsavdeling 

      Stebekk, Gunhilde Klodvik (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven presenterer funn fra en undersøkelse der tre pedagogiske ledere ble intervjuet om deres bruk av digital teknologi på småbarnsavdeling. Problemstillingen i undersøkelsen var: Hvordan bruker pedagogiske ledere ...
    • Digital Picture Books for Young Dual Language Learners: Effects of Reading in the Second Language 

      Tunkiel, Katarzyna A.; Bus, Adriana G. (Peer reviewed; Journal article, 2022-07)
      Reading picture books in the first language (L1) before rereading them in the second language (L2) is assumed to be beneficial for young dual language learners (DLLs). This pilot study examined how sharing digital picture ...
    • Digital teknologi i barnehagen 

      Pepic, Azra; Matre, Knut Erik Bjørsvik; Hafsaas, Tiril Merete Høeg (Bachelor thesis, 2024)
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Digitale fortellinger i barnehagen 

      Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis (Journal article; Peer reviewed, 2017-06)
      Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ...
    • Digitale verktøy i matematisk lek 

      Auestad, Malin (Bachelor thesis, 2023)
      Det finnes ikke veldig mye forskning på bruken av digitale verktøy når det kommer til matematikk, og derfor ville jeg forske på dette for å få en forståelse på hvordan man kan bruke digitale verktøy sammen med barna og for ...
    • Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education 

      Vist, Torill; Holdhus, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ...
    • Dramalek og drager 

      Hansen, Michelle Rødland; Sperre, Sara Didriksen (Bachelor thesis, 2022)
    • Dynamisk språkarbeid i barnehagen 

      Rullestad, Daniel Axel (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk ...
    • ECEC Professionals’ Views on Partnerships with Parents in Multicultural Classrooms in Four European Countries 

      Norheim, Helga; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Pastori, Giulia (Peer reviewed; Journal article, 2023-12)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being, learning, and development. As children with immigrant backgrounds ...
    • Educating to democracy and critical thinking. The Norwegian kindergarten model 

      Granone, Francesca; Lund, Thomas Hammerø; Pollarolo, Enrico; Caravita, Simona Carla Silvia (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In order to educate children to become an active part of the society, it is necessary to help them to understand the importance of values and attitudes funding the democratic society. These include the sense of community, ...
    • Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care 

      Hansen, Joakim Evensen (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018)
      The overarching aim of the study is to examine staff educational language practices with children under 3 years in high-quality early childhood education and care (ECEC), and associations between ECEC quality and language ...
    • Effekt av styrket pedagognorm på kvalitet i barnehagen 

      Kvamme, Karoline Fagereng (Bachelor thesis, 2022)
      Den 1. august 2018 trådte en ny nasjonal pedagognorm for barnehage i kraft. Denne krever én barnehagelærer/pedagog per 14 barn, mot én pedagog per 18 barn (tidligere norm). Gjennom kvalitative intervju av fire personer som ...
    • En bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek 

      Urdal, Karoline (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på ...