Dynamisk språkarbeid i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051687Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse gjort med den hensikt om å fange pedagogiske lederes perspektiv på dynamisk språkarbeid, og hvordan arbeidsmåten kan bidra til språklig progresjon for barn med norsk som andrespråk i alderen 3-6 år. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer har jeg forsøkt å dokumentere et utvalg av pedagogiske lederes erfaringer, betraktinger og perspektiv på dynamisk språkarbeid i barnehagen. De pedagogiske ledernes erfaringer knyttet seg til utvidet tale, sosialt samspill, setningsoppbygging og begrepsforståelse, med vekt på abstrakte begreper. Ved å knytte andrespråksutvikling opp mot barnehagen som språklæringsarena, og ved å bli fortalt om praktiske, konkrete eksempler av informantene mine, så føler jeg selv at jeg utvidet mitt eget perspektiv for hva dynamisk språkarbeid, og språklig progresjon i barnehagen kan være.