Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 358-377 av 457
-
Quality in children’s digital picture books: seven key strands for educational reflections for shared dialogue-based reading in early childhood settings
(Peer reviewed; Journal article, 2023-02)The scope of digital children’s books is increasing rapidly; however, the quality of these books needs consideration in view of the educational context in which they are to be read. In this article, we present seven key ... -
Rammeplanens utvikling fra 1996 til 2017 med fokus på begrepet kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2024)I arbeidet med denne bacheloroppgaven har vi gjort en dokumentanalyse knyttet til problemstillingen: hvordan har forståelsen av begrepet kulturelt mangfold utviklet seg i rammeplanene fra 1996 til 2017? Rammeplanen til ... -
Regime Security in Chad. How the Western war on terror saved the chadian dictatorial regime.
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This article discusses how the western war on terror contributed to save the president Déby and his regime in Chad. After a brief look at central security issues in Chad around the 2008 coup d’Etat attempt, the article ... -
Regnbuefamilier i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Bacheloroppgave om hvordan ansatte forholder seg til barn og foreldre av regnbuefamilier -
Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal ... -
Relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Relasjonsbygging i overgangen fra liten til stor avdeling ved hjelp av leken.
(Bachelor thesis, 2023)Min bacheloroppgave handler om hvordan pedagogene bygger en relasjon mellom seg selv og et barn i overgangen fra liten til stor avdeling ved hjelp av leken. I en overgang innad i barnehagen blir barna satt i sårbar og ... -
Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children
(Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The purpose of this longitudinal study is to (1) examine the relations between language and motor-life skills in toddlers and preschool-aged children (n = 646) in real-life situations; and (2) to explore how the level of ... -
Relations between play skills and mathematical skills in toddlers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Play is central to children’s learning and development in the early years, including the learning of mathematics. The aim of the present study was to explore how play skills are related to mathematical skills in toddlers ... -
Relations between reading skill level in fifth grade and functional language skills at toddler age
(Peer reviewed; Journal article, 2022-03)This retrospective study, undertaken in Norway, examines how reading skills level in 851 fifth graders are related to how the children used their language skills in play and everyday activities as toddlers. Data were ... -
Religiøs identitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven har fokus på hvordan pedagogiske ledere ivaretar minoritetsbarn religiøse identitet i aldersgruppen 3 – 6 år. Jeg anvendte kvalitative forskningsintervjuer for å besvare min problemstilling. Til ... -
Revision of the frog fly genus Caiusa Surcouf, 1920 (Diptera, Calliphoridae), with a note on the identity of Plinthomyia emimelania Rondani, 1875
(Book; Peer reviewed, 2015)The Oriental, Australasian and Oceanian genus Caiusa Surcouf, 1920 is revised, species concepts being based on male and female genitalia. A key to males for all known species, and a key to females for all except one are ... -
Risikofaktorer knyttet til krenkelser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Oppgavens mål er å undersøke hvilke faktorer som kan øke risikoen for at ansatte krenker barn i barnehagen. Det empiriske datamaterialet har blitt samlet inn gjennom tre kvalitative intervjuer med pedagogiske ledere og ... -
Risikofylt lek i utelek
(Bachelor thesis, 2023) -
Rolleleken som språklæringsarena for flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet blir det undersøkt hvilke refleksjoner tre barnehagelærere har om flerspråklige barns språklige deltakelse i rollelek. Samfunnet vårt er flerkulturelt, og landets barnehager gjenspeiler dette. ... -
Rommet som et pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)I oppgaven vår forsker vi på bruken av rommet som et pedagogisk verktøy gjennom problemstillingen «Hvordan bruke rommet som et pedagogisk verktøy for estetisk skapende prosesser gjennom materiell?». I denne empiriske ... -
Samisk kultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen ser på erfaringer med delt lederskap i form av et samlederskap mellom pedagogiske ledere i barnehagen. Dette temaet har fått økt aktualitet i Norge med den nye pedagognormen som ble innført i 2018. Artikkelen ... -
Sammenhengen mellom informasjon om kjønn og arbeid med kjønn
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven skal jeg belyse problemstillingen: “Hvordan jobber pedagogiske ledere med kjønn på småbarnsavdeling? Hvordan reflekterer de over temaet selv og hvordan legger de til rette for refleksjoner rundt temaet hos ... -
Samspill i leseaktiviteter – et bidrag til barns utvikling av fortellerkompetanse
(Bachelor thesis, 2023)Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvordan barnehagepersonalet organiserer leseaktiviteter i barnehagen. Det ble sett nærmere på samspillet rundt høytlesingen, om den blir utført med eller for barn, og ...