Blar i Department of Early Childhood Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 50
-
«Alle er jo forskjellige, og det er jo det som er spennende»
(Master thesis, 2022)Denne studien har fokus på arbeid med interkulturell kompetanse og synliggjøringen av mangfold for barn i barnehagen. Formålet har vært å bidra til innsikt i perspektiver på, og betingelser for, interkulturelt arbeid og ... -
«Alle er med»: En kvalitativ studie av styrernes erfaringer med utvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å bidra til økt kunnskap om styrernes forståelse av, og erfaringer med å utvikle og lede barnehagen som lærende organisasjon. Studien tar utgangspunkt i styrerrollen og ønsker å få innsikt i ... -
Barnehagelæraren sitt arbeid med verdigrunnlaget i barnehagen
(Master thesis, 2022)Rammeplanen for barnehagen sitt innhald og oppgåver (2017) legg fram overskrifter i verdigrunnlaget som barnehagen skal arbeide med. Formålet med denne studien har vore å finne ut korleis barnehagelærarane operasjonaliserer ... -
Barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ... -
Demokratisk språkpraksis, finnes det på småbarnsavdeling og hvordan kommer denne i såfall til uttrykk?
(Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Spørsmålet som blir stilt i denne masteroppgaven er om det finnes en demokratisk språkpraksis for de yngste barna i barnehage og hvordan en slik språkpraksis i tilfellet kommer til uttrykk. Dette har jeg sett ... -
Den "verdifulle" kroppen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ... -
Det alle egentlig vil, er å høre til
(Master thesis, 2022)Barnehagen er en viktig arena for barn i Norge, og barnehageansatte har en sentral rolle i å legge til rette for en trygg og god hverdag for barna. Å kjenne seg som en del av fellesskapet er et grunnleggende menneskelig ... -
"Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ... -
Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager
(Master thesis, 2022)En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ... -
...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ... -
- Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ... -
Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ... -
Foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage knyttet til kvalitet
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelser av overgangen fra hjem til barnehage. For å samle inn data til undersøkelsen, har jeg hatt fire kvalitative forskningsintervju ... -
Glød for kvalitet. Kva gjer me vaksne for å skape gode augeblikk? Ein kritisk tilnærming til barnehagekvalitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)Barn er ofte meir i barnehagen enn dei er heime med foreldra, det seier litt om ansvaret vårt. Særleg er det eit stort ansvar me har i dagens samfunn der krava til barnehagelærarar og barnehage tilsette vert stadig større ... -
«Har du tid til å leke med meg i dag?»
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på betydningen av barns lek, barnehagepersonalets deltakelse i leken og hvilke faktorer som her påvirker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. ... -
Hva er den motstanden vi vil ha, og hva er den motstanden vi ikke vil ha?
(Master thesis, 2022) -
Hvilke erfaringer gir barnehagelærere utrykk for i samtaler om praksisfortellinger som læringsstrategi i nettverksgrupper
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Barnehagefeltet har i de senere årene vokst i raskt tempo. Barnehagen er blitt et sted der størsteparten av alle barn mellom et og seks år oppholder seg store deler av dagen. Med en kraftig økning av barn som går i barnehage ... -
Hvilke forståelser av barn, og hvilke forståelser av evalueringsarbeid i barnehagepraksiser, har førskolelærere? : en diskursanalyse av åtte førskolelæreres uttalelser om evalueringsarbeid i barnehage.
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne studien er å vinne kunnskap om førskolelæreres grunnleggende oppfatninger av barn, og samtidig hvilke holdninger og erfaringer de har i forhold til evalueringspraksis, der barn skal ses på som delaktige. ... -
Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014)FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven 1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen ...