• Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Barnehagen som helsefremmende arena 

      Maciejewska Kinga Irena; Ovedal Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling: ...
    • Barnehagen som lærende organisasjon 

      Austbø, Andrine (Master thesis, 2022)
      Den nye rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) vektla betydningen av ytterligere utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Formålet var å tydeliggjøre kravene om at barnehager skal arbeide med å være lærende ...
    • Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode 

      Röthle, Monika (Museum Stavanger Årbok;, Chapter, 2015)
      Det har skjedd store omveltninger når det gjelder omsorg og oppdragelse av barn under skolepliktig alder. I dag går de fleste barn i barnehage med største selvfølge, mens oppfostringen av barna tidligere utelukkende var ...
    • Barnehagens arbeid med flerspråklige barn. 

      Aune, Brian (Bachelor thesis, 2022)
    • Barnehagens foreldresamarbeid til minoritetsforeldre 

      Tysdal, Tove Bergjord (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag. Foreldresamarbeid er en viktig ressurs vi har i barnehagen. Både foreldre og personalet i barnehager jobber for barnets beste, da er det essensielt å ha et godt samarbeid med alle foreldre. Som barnehageloven ...
    • Barns bruk av sosiale ferdigheter for å skape relasjonar med andre barn i lek 

      Pedersen, Camilla (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg gått dypere inn på hvordan barn bruker sosiale ferdigheter for å skape relasjoner med andre barn i lek. Det jeg har gjort for å skaffe kunnskap om dette er at jeg har valgt å intervjue tre pedagogiske ...
    • Barns eksistensielle undring 

      ; Ask-Kringen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
      Vi mennesker undrer oss. Vi undrer oss om hvem vi er, hvordan vi er, hvorfor vi er og hva som er riktig å gjøre. Denne undringen starter tidlig i livet og er et tilbakevendende tema i barnehagehverdagen. Min bacheloroppgave ...
    • Barns inkludering i lek 

      Bagheri Rezazadeh, Amalya; Palmer, Cristina Bravo (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstillingen: Hvordan ansatte legger til rette for inkludering i leksituasjoner, mellom barn i 3-5 årsalderen. Vi har benyttet oss av feltarbeid som metode i form av ...
    • Barns kompetanser i problemløsning! «Hvilke matematiske kompetanser trenger barna i sin problemløsning med kodeleken Kubo?» 

      Doreen Korup; Mona Iren Wathne; Ingeborg Øverland (Bachelor thesis, 2023)
      Vi vil i denne oppgaven se på hvilke matematiske kompetanser barn tyr til under problemløsning. Bruk av Matematikk og digitale verktøy er noe man kan tenke seg vil variere i barnehager med ulike satsningsområder. Om ...
    • Barns kreativitet og fantasi 

      López T., Maura Lorena.; Utvik, Karoline.; Martinsen, Irene. (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt ...
    • Barns Lek i skolen 

      Thuesen, Elisabeth Lunde (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns lekekompetanse i barnehagen 

      Nordahl, Victoria Nesheim (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven omhandler lekekompetanse og er skrevet basert på problemstillingen: «Hvordan beskriver barnehagelærere sin medvirkning i barns utvikling av lekekompetanse?». For å belyse denne problemstillingen har jeg valgt ...
    • Barns sosiale kompetanse i rollelek og regellek 

      Helm, Veronica Aarnes; Bakken, Amalie Gysland (Bachelor thesis, 2022)
    • Barns språk i frileken 

      Mørk, Lise Katrine (Bachelor thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet skal jeg ta for meg problemstillingen: «På hvilke måter kan barn lære språk gjennom frileken og hvordan kan voksne tilrettelegge en god språkutvikling på stor avdeling?». Språk og lek er noe ...
    • Barns språklige læring gjennom rollelek 

      Kaja Pernille Samuelsen (Bachelor thesis, 2023)
      Barns språklige læring i rollelek Sammendrag Gjennom denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg temaene språklig læring og lek, der jeg skal trekke hovedfokuset mot rollelek. For å belyse viktigheten rundt min problemstilling ...
    • «Begynn i det små!» «Hvordan bruker barnehagelærere musikk for å skape tilknytning?» 

      Larsson, Hanne; Samuelsen, Cecilie, N. (Bachelor thesis, 2022)
      Sammendrag Gjennom barnehagelærer studiet har vi undret oss over hvordan musikk blir tatt i bruk for å skape tilknytning. Ut ifra teori og empiri vil vi belyse problemstillingen: Hvordan bruker barnehagelærere musikk for ...
    • Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries 

      Piškur, , Barbara; Takala, Marjatta; Berge, Anita; Eek-Karlsson, Liselotte; Ólafsdóttir, Sara M.; Meuser, Sarah (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study seeks to explore how the belonging and participation, as well as its related concepts, are framed in the national curriculum guidelines of the Netherlands, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. We employed a ...
    • Betydning av ens holdninger til barn 

      Raadlund, Malin Jæger (Bachelor thesis, 2022)
    • Betydningen av fenomenet kreativitet for pedagoger i barnehagen 

      Haaland, Kristin. (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen er hvordan forstår barnehagepedagoger begrepet kreativitet? I teoridelen er det brukt relevant litteratur for å forsøke å definere det komplekse fenomenet kreativitet. Deretter metodene for å komme frem ...