Barnehagen som en inkluderingsarena
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118251Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Sammendrag
SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I denne studien har vi sett på om det er forskjeller i årsplanene til barnehager med høy og lav andel flerkulturelle barn. Vi har sett etter beskrivelser av arbeid med kulturelt mangfold, hvilke høytider som blir markert eller synliggjort, og hvilke lokale tilpasninger som er gjort i de ulike barnehagenes årsplaner.For å finne svar på det vi ønsket å undersøke utarbeidet vi en problemstilling.
“Hvordan beskrives arbeid med kulturelt mangfold i barnehagenes årsplaner.”
Våre funn tilsier at det ikke er noen sammenheng om det er høy eller lav andel flerkulturelle barn i forhold til beskrivelser av arbeid med kulturelt mangfold. Eksempelvis hadde en av barnehagene med lavest andel flerkulturelle barn, flest eksplisitte beskrivelser av hvordan de jobber med å inkludere ulike kulturer. Et av våre funn viser at det var de kristne høytider og tradisjoner som ble beskrevet i alle årsplanene. Det ble nevnt at andre høytider også ble markert, men ikke hvilke. Det siste funnet handler om hvordan barnehagenes årsplaner ble utformet som en forenklet utgave av Rammeplan (2017) med en universell utforming.Det overrasket oss at det kulturelle mangfoldet ikke var mer synliggjort i de ulike årsplanene, spesielt i de barnehagene med høy andel flerkulturelle barn, da samfunnet i dag består av mange ulike kulturer.