Browsing Department of Early Childhood Education by Author "Jernes, Margrethe"
Now showing items 1-9 of 9
-
Det skal vise på gulvet at vi jobber med fag! En studie om ledelse av ansattes læring i barnehager
Sæbø, Janken C. (Master thesis, 2022)En barnehageleder har mange oppgaver, og en av disse er å lede ansattes læring. Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sentrale styringsdokumenters vektlegging av barnehagen som en lærende organisasjon, og forskning som ... -
«I år har vi ikke gått på skolen, vi har jobba!» Når klasserommet flyttes ut i praksis - en studie av elevers erfaringer fra barnehagepraksis i videregående opplæring
Log, Rita (Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Master thesis, 2020-08-28)Sammendrag Temaet for denne studien er å undersøke hvordan elever erfarer læring når er deltagende i et praksisprosjekt sammen med lærer og medelever. Skolen jeg har valgt å forske på, har flyttet undervisningen ut i ... -
Interaksjoner i digitale kontekster i barnehagen
Jernes, Margrethe (PhD thesis UiS;186, Doctoral thesis, 2013-03)Denne avhandlingen er et selvstendig arbeid som inngår i forskningsprosjektet "Digitale objekts plass i barns sosiale og språklige danning i barnehagen", som er finansiert av Norsk Forskningsråd. Prosjektet inngikk i ... -
«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen
Jernes, Margrethe; Undheim, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har ... -
Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway
Jernes, Margrethe; Knaben, Åse Dagmar; Tungland, Inger Benny Espedal; Alvestad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2020-01)In this paper, the objective is to explore the area of pedagogy in the reform of kindergarten teacher education (KTE), which was implemented in 2013 in Norway. The data material is based on semi-structured interviews with ... -
The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten
Undheim, Marianne (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)This PhD study is a contribution to the contemporary debate on the educational uses of digital technology with young children in early childhood education and care (ECEC) institutions. For young children growing up in the ... -
Quality in children’s digital picture books: seven key strands for educational reflections for shared dialogue-based reading in early childhood settings
Hoel, Trude; Jernes, Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2023-02)The scope of digital children’s books is increasing rapidly; however, the quality of these books needs consideration in view of the educational context in which they are to be read. In this article, we present seven key ... -
Teacher’s pedagogical strategies when creating digital stories with young children
Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2020-02)Digital technology is a central part of young children’s everyday lives in most societies today. This paper contributes to current research by exploring two teachers’ pedagogical strategies when creating digital stories ... -
- Vi gjør så godt vi kan: En studie om barnehagelæreres opplevelse av plantid
Helletun, Linn Tone (Master thesis, 2022)Denne studien handler om barnehagelæreres plantid. Barnehagelærere har krav på minst fire timer plantid hver uke. Begrepet plantid dreier seg om barnehagelærernes tid satt av til utviklingsarbeid, planlegging av pedagogisk ...