• Inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen 

      Uthaug, Gunn Elisabeth (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Tema for denne oppgaven er inkludering og segregerte tilbud i den ordinære skolen. Det overordnede målet med oppgaven, og med det den utførte studien, er å få et dypere innsyn i hvordan inkluderingsbegrepet forstås av ...
    • En studie om tilbakeføring av elever med atferdsvansker fra alternativ til ordinær skole 

      Svendsen, Anita (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne oppgaven presenteres en kvalitativ case-studie om en elev som har blitt flyttet fra en ordinær ungdomsskole og over på en alternativ ungdomsskole på grunn av atferdsvansker, og som etter endt opphold på den alternative ...
    • Hvordan kommer retten til spesialundervisning, og utformingen av spesialundervisningen til uttrykk i statlige tilsyn? 

      Furuhaug, Lill Kristin (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I løpet av de siste 30 årene er det blitt innført en ny styringsmodell i landet. Dette har ført til større lokal frihet, men med fastere kontroll fra myndighetene. Statlige tilsyn kontrollerer at kommune og skole overholder ...
    • What are skills? Some fundamental reflections 

      Tønnessen, Finn Egil (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      When the concept of ‘skill’ is used in reading and writing research or more generally in linguis-tic research, it is rarely made the subject of detailed and precise definitions or reflections. The present article is a ...
    • Veiledning på egne eller andres vilkår? 

      Østrem, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2011)
    • … og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende 

      Ihler, Tina (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å ...
    • Ser du meg? : en studie av mobbeoffer-problematikk blant innvandrerelever i norsk ungdomsskole 

      Jonsdottir, Kolbrun Asta (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Å bli utsatt for mobbing kan oppleves som en traumatisk hendelse for den som må gjennomgå det. Det har i den senere tid vært stort fokus på mobbing og de som mobber. Men dessverre har det vært noe mindre forskning og fokus ...
    • Hva kjennetegner skolesituasjoner hvor elever med lese- og skrivevansker opplever mestring? 

      Wathne, Merethe (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Hensikten med denne oppgaven var å undersøke og beskrive sammenhengen mellom kontekstuelle betingelser i skolen og elevenes motivasjon, og mestringsopplevelser. Studien tar utgangspunkt i seks informanter fra 4. til 6. ...
    • Familiegrupper i barnehagen : beskrivelser og erfaringer 

      Ellingsen, Caroline (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne studien har jeg forsøkt å belyse tilbudet familiegrupper i lys av gruppenes dokumenter og de ansattes erfaringer. Dette er et forebyggende tilbud som tilbys familier, som av ulike årsaker, kan karakteriseres som ...
    • Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag 

      Hancock, Charlotte Helen Haaland (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      ”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ...
    • ...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og... 

      Møller-Nilsen, Jorunn R. (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ...
    • Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular 

      Trengereid, Siw Klemetsen (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring. Prosjektets ...
    • Acculturation and adaptation among Lithuanian workers in Norway (a case study) 

      Kmite, Liuda Jr (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2011;, Master thesis, 2011)
      In a new culture, migrants experience acculturation. Through acculturation migrants may choose which acculturation strategy to use. In 2010, emigration from Lithuania increased four times. Lithuanians account for several ...
    • Å være minoritetsspråklige foreldre i barnehagen. 

      Maglio, Daniella (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      I denne studien anses barnehagen som første trappetrinn til det norske utdanningssystemet. Barnehagen er en inkluderingsarena, og for mange minoritetsspråklige foreldre og barn deres første møte med det norske samfunnet. ...
    • Erfarne læreres arbeid med elever som viser reaktiv aggressiv atferd 

      Bakke, Grete Austrheim (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)
      Denne studiens formål er å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan møte elever som viser reaktiv aggressiv atferd, på en forebyggende og dempende måte. Ved å intervjue lærere i spesialskoler som til daglig jobber med denne ...
    • Økonomien i landbruket i Trøndelag. Utviklingstrekk 2000– 2009. Tabellsamling 2005–2009 

      Staven, Kjell; Sjelmo, Otto; Krokann, Knut; Bonesmo, Helge Sverre; Holien, Svein Olav; Paulsen Rye, Siv Karin; Frislid, Liv Grethe Berge; Knutsen, Inger Sofie Murvold (Notat (Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning : trykt utg.);, Research report, 2011)
      «Driftsgranskinger i jord- og skogbruk» er en årlig regnskapsundersøkelse, der det på landsbasis er med omlag 850 gardsregnskap hvert år. Trøndelag har de siste årene vært representert med 130 bruk. I tillegg til ...
    • Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med? 

      Fauskanger, Janne; Hanssen, Brit (Journal article; Peer reviewed, 2011-06)
      Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen (ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite om hvorfor ...
    • An Activity Theory View on Learning Studies 

      Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2011-11)
      Learning study has been used by many to develop exemplary teaching in school, and this approach has recently been adopted for use in kindergarten as well. When using such approaches in different settings than they were ...
    • Lærerens rolle i forhold til barn med manglende sosial kompetanse 

      Sola, Grethe (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)
      Målet med denne oppgaven er å få mer oversikt og en dypere forståelse for manglende sosial kompetanse, og spesielt da hvilken rolle lærerne har i arbeidet med elever som mangler sosial kompetanse. Det er temaet manglende ...
    • Local implications of a globalised prostitution market 

      Waldejer, Benjamin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)
      A local study into the connections between migration, prostitution and trafficking - the case of Stavanger