Browsing Department of Education and Special Education by Subject "lærebøker"
Now showing items 1-6 of 6
-
Exploring Cognitive Opportunities to Learn Provided to Students by Grade 11 Malawian Mathematics Textbooks.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)This study explores the cognitive opportunities to learn mathematics provided by grade 11 Malawian mathematics textbooks through the topic of quadratic equations. Four textbooks which were approved by the Ministry of ... -
Hvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag. I den sammenhengen vil jeg først ta ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Investigating opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are provided in upper primary textbooks in Malawi.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Abstract This study investigated the opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are available to learners in upper primary classes in Malawi. Learners’ textbooks for grade 5 to grade 8 ... -
Kognitive krav i lærebøkenes oppgaver og oppgavetekstens påvirkning av forståelse i emnet lineære likninger på 8.trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ble lærebøkenes oppgaver, eksempler og legitimering studert. Formålet med studien var å belyse hvilke tendenser av kognitive utfordringer elevene på 8.trinn møter i arbeid med ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ...