Blar i Department of Education and Special Education på forfatter "Fandrem, Hildegunn"
-
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn (Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein Erik (Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
Ohna, Stein Erik Solbø (Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Bruin, Marieke Gerdien (Chapter, 2022)Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe ...