Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 21-40 av 210
-
Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for ... -
Barns vokabular og hjemmemiljø. En studie av barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring - sett i sammenheng med hjemmemiljø.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017)Formålet med studien er å undersøke barns vokabular ved skolestart, samt etter ett år med formell opplæring – sett i sammenheng med mors utdanning og skriftspråklige aktiviteter i hjemmet. Bakgrunn for studien er at vokabular ... -
Begrepsdannelse i matematikk hos førsteklassinger i klasserom etter Zankovs undervisningsmodell: En analyse av lærere og lærebøkers tilretteleggelse for begrepsdannelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Målet med følgende studie har vært å belyse hvordan lærebøker og lærere tilrettelegger for førsteklassingers begrepsdannelse i matematikklasserom etter Zankovs undervisningsmodell. Vygotskys syn på opplæring og Zankovs ... -
De beste norske friidrettsutøverne: oppnådde de fremragende resultater da de var 15 år og 18 år? - En retrospektiv undersøkelse som kartlegger hvorvidt norske friidrettsutøvere som har nådd internasjonalt nivå også oppnådde toppresultater i 15- og 18-årsklassen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Studiens formål: Hovedformålet med denne studien var å kartlegge hvor mange norske friidrettsutøvere som hadde nådd internasjonalt seniornivå etter dagens standard, og hvorvidt disse utøverne hadde topp resultater i ung ... -
Bildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som ... -
Brøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra ... -
Brøkundervisning i en Malawisk kontekst. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i brøk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien har undersøkt matematikkundervisning med fokus på brøk i malawisk skolekontekst og baserer seg på følgende forskningsspørsmål: 1. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
«Det er urettferdig å vurdere elefanter og apekatter ut fra hvor gode de er til å klatre i trær». En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres vurderingspraksis ved ungdomsskoler i Stavanger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Resultater fra tidligere forskning viser at ulik vurderingspraksis mellom lærere er en utfordring i kroppsøvingsfaget. Lærere vektlegger mer eller mindre innsats, deltakelse og oppmøte. Kravene for målbare standarder som ... -
"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende ... -
Det usikre lærerarbeidet i en skole for alle. Nyutdannede læreres arbeid med- og forståelse av inkludering.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne masteroppgaven handler om nyutdannede lærere sitt møte med det inkluderende klasserommet. Studien har som formål å skaffe innsikt om hvordan nye lærere i skolen arbeider med- og forstår inkludering. Oppgaven er ... -
Effekten av 20 ukers løpstrening på utrente. "Sprek 3" - en intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Hensikten med studien var å invitere utrente lesere av en regional avis til å delta i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Målet var å komme i form, og for de som ønsket, i så god form at de var i ... -
Effekten av fem måneders intervalltrening og kostholdsveiledning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Bakgrunn: Studien fulgte voksne overvektige og utrente personer med KMI over 25, som deltok i et intervensjonsprogram for å endre livsstil. Deltakerne ble delt inn i en kontrollgruppe og en intervensjonsgruppe. Hensikten ... -
Effekten av fire og en halv uke med hurtighetstrening på juniorfotballspillere, samt effekten av fokus på løpsteknikk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Hensikten med studien var å undersøke om et juniorlag i fotball kunne få fremgang på repeterende sprint, akselerasjonshurtighet, maksimalhurtighet og vertikalspenst etter få uker med sprinttrening. Studien tok også for seg ... -
Effekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Hensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske ... -
Effekten av helsebaserte skoleintervensjoner på fysisk aktivitet utenom skoletid – En systematisk oversikt i lys av et motivasjonsteoretisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Bakgrunn: I sammenheng med en stagnerende folkehelse har det blitt stadig mer populært å innføre skolebaserte helseintervensjoner med hensikt å øke barn og unges fysiske aktivitetsnivå. Disse intervensjonene viser seg i ... -
Effekten av intensiv aerob trening og kostholdsveiledning for utrente voksne med overvekt og fedme: en randomisert kontrollert studie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-04)Bakgrunn: Hensikten med studien var å undersøke i hvilken grad intensiv aerob trening over en periode på 33 uker kunne påvirke kardiorespiratorisk form og kroppssammensetning hos utrente voksne med overvekt og fedme. Et ...