Effekten av helsebaserte skoleintervensjoner på fysisk aktivitet utenom skoletid – En systematisk oversikt i lys av et motivasjonsteoretisk perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561405Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: I sammenheng med en stagnerende folkehelse har det blitt stadig mer populært å innføre skolebaserte helseintervensjoner med hensikt å øke barn og unges fysiske aktivitetsnivå. Disse intervensjonene viser seg i mange tilfeller å være effektive i å øke fysisk aktivitet i skolesammenheng, men bærer ofte preg av mangel på rapportering om aktivitetsnivå utenom skoletid. De som derimot rapporterer om aktivitetsnivå utenom skoletid har ofte ingen eller svake resultater. Hensikten med denne oppgaven var å ta i bruk teorier om atferdsendring og motivasjon for å belyse hvordan ulike psykologiske faktorer kunne påvirke effekten av helsebaserte skoleintervensjoner og barn og unges fysiske aktivitet utenom skoletid.
Metode: Etter et omfattende søk i ulike databaser ble det funnet 11 studier som rapporterte om aktivitetsnivå utenom skoletid som videre ble presentert gjennom en systematisk oversikt. Grunnet studienes metodiske heterogenitet ble oppgaven skrevet som en narrativ syntese, fremfor en meta-analyse. Studiene ble også subjektivt rangert etter mengden av faktorer forbunnet med grunnleggende psykologiske behov som sies å være sentrale i et motivasjonsteoretisk perspektiv.
Resultat: 5 av 11 studier kunne vise til økt fysisk aktivitet på fritiden som følger av de helsebaserte skoleintervensjonene. Validiteten på resultatene var generelt noe varierende, da den metodiske kvaliteten, utvalgsstørrelsen og målemetodene for fysisk aktivitet kan ha påvirket risikoen for systematiske feil. Likevel kunne en se en tendens til at intervensjoner som bygget på et motivasjonsteoretisk perspektiv hadde belegg for å være effektive i å øke aktivitetsnivå utenfor skolens rammer.
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education