Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyklebust, Håvard
dc.contributor.authorLangkås Paulsen, Mikael
dc.date.accessioned2018-09-07T09:12:27Z
dc.date.available2018-09-07T09:12:27Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561405
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: I sammenheng med en stagnerende folkehelse har det blitt stadig mer populært å innføre skolebaserte helseintervensjoner med hensikt å øke barn og unges fysiske aktivitetsnivå. Disse intervensjonene viser seg i mange tilfeller å være effektive i å øke fysisk aktivitet i skolesammenheng, men bærer ofte preg av mangel på rapportering om aktivitetsnivå utenom skoletid. De som derimot rapporterer om aktivitetsnivå utenom skoletid har ofte ingen eller svake resultater. Hensikten med denne oppgaven var å ta i bruk teorier om atferdsendring og motivasjon for å belyse hvordan ulike psykologiske faktorer kunne påvirke effekten av helsebaserte skoleintervensjoner og barn og unges fysiske aktivitet utenom skoletid. Metode: Etter et omfattende søk i ulike databaser ble det funnet 11 studier som rapporterte om aktivitetsnivå utenom skoletid som videre ble presentert gjennom en systematisk oversikt. Grunnet studienes metodiske heterogenitet ble oppgaven skrevet som en narrativ syntese, fremfor en meta-analyse. Studiene ble også subjektivt rangert etter mengden av faktorer forbunnet med grunnleggende psykologiske behov som sies å være sentrale i et motivasjonsteoretisk perspektiv. Resultat: 5 av 11 studier kunne vise til økt fysisk aktivitet på fritiden som følger av de helsebaserte skoleintervensjonene. Validiteten på resultatene var generelt noe varierende, da den metodiske kvaliteten, utvalgsstørrelsen og målemetodene for fysisk aktivitet kan ha påvirket risikoen for systematiske feil. Likevel kunne en se en tendens til at intervensjoner som bygget på et motivasjonsteoretisk perspektiv hadde belegg for å være effektive i å øke aktivitetsnivå utenfor skolens rammer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.subjectintervensjonnb_NO
dc.subjectsystematisk oversiktnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectfritidnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleEffekten av helsebaserte skoleintervensjoner på fysisk aktivitet utenom skoletid – En systematisk oversikt i lys av et motivasjonsteoretisk perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal