Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Fauskanger, Janne"
-
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
Sandvik, Trygve (Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
Pedersen, Rakel (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
«Du bare gjorde det, ja, men… det er litt skummelt når vi bare gjør ting» - En første klasses sosiomatematiske normer for hva som regnes som en akseptabel matematisk forklaring i plenumssamtaler
Eide, Alva Amalie Talsnes Eide (Master thesis, 2021)Forklaringer kan tilby viktig informasjon om de andre deltakerne i matematikkundervisningen sin tenkemåte, og et bevisst arbeid med forklaringer, kan bedre elevenes læring. Gjennom sosiomatematiske normer for akseptable ... -
Elevers motivasjon for problemløsingsorientert matematikkundervisning
Berentsen, Krister (Master thesis, 2023)Motivasjon viser seg å være en viktig faktor for elevenes prestasjoner i matematikk. Siden problemløsing har fått en sentral plass i norsk skole, fører dette til at elevene nå må utforske, argumentere og resonnere. Dette ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
Dreyer, Tore (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
Danielsen, Synne Gaard (Master thesis, 2022)I utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for ... -
Hvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?
Lekvam, Malene (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke matematikklærerens handlinger i helklassesamtale og hvordan læreren inviterer elevene inn i helklassesamtalen. Denne oppgaven vil forsøke å besvare de to forskningsspørsmålene: ... -
Kommunikasjonsmønstre i helklassediskurs, og læringsmuligheter de åpner opp for.
Chaibi, Anette Myrland (Master thesis, 2021)Kommunikasjonsmønsteret som formes i diskursen mellom lærer og elever i klasserommet har stor påvirkning på undervisningen. Undervisningen er igjen den viktigste faktoren når det gjelder læring, og dermed vil kommunikasj ... -
Lyttingens rolle i matematiske helklassediskusjoner: En analyse av hvordan lytting påvirker mønstrene i den matematiske diskursen
Finnvik, Marita Byrkjedal (Master thesis, 2022)Lytting fremheves i litteraturen som en kritisk og viktig faktor i matematikkundervisningen. Ferdigheten har potensial til å være en viktig informasjonskilde og skaper muligheter, både for lærere og elever. Samtidig fremhever ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
Hope, Henrik Mongstad (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
Reilstad, Solfrid (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematiske heilklassesamtalar i begynnaropplæringa: Ein lærars bruk av samtaletrekk og spørsmål for å invitere elevane til deltaking.
Kyllingstad, Ane Vestbø (Master thesis, 2023)Matematiske heilklassesamtalar er eit veksande forskingsområde innanfor matematikkdidaktikk. I den gjeldande læreplanen for matematikk har det blitt eit større fokus på elevdeltaking og kommunikasjon, og at elevane skal ... -
Spillbasert læring i matematikk.
Vetrhus, Serine Amanda Bigseth (Master thesis, 2024)