• Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker 

      Sæverås, Vibecke Kvale (Master thesis, 2022)
      Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ...
    • Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring 

      Iversen, Anne Margrethe Drangsholt (Master thesis, 2022)
      Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ...
    • Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing 

      Ekanger, Karoline (Master thesis, 2023)
      I mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av ...