• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing

Ekanger, Karoline
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080704
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av forskningsbaserte sjekklister endre deres fokus i vurderingen?» Gjennom å ha benyttet meg av intervju som forskningsmetode har jeg utviklet en bred innsikt i lærernes praksis og erfaringer knyttet til vurdering av lesemotivasjon og sett på hvilke aspekter de trekker frem som sentrale i sin vurdering av elevenes lesemotivasjon og hvordan de bruker denne informasjonen til å utforme videre tiltak for elever med liten lesemotivasjon.

I tillegg har jeg fått et innblikk i lærernes erfaringer rundt bruken av forskningsbaserte sjekklister utarbeidet av Lesesenterets forskningsprosjektet Les for meg hvor lærerne benyttet seg av sjekklistene som et verktøy for vurdering av leseferdigheter og lesemotivasjon hos elever på 1. trinn som strever med lesing.

Funn fra mine resultater indikerer at lærerne i stor grad vektlegger ordavkodingsrelaterte ferdigheter i sin vurdering av elevenes leseferdigheter. Når det gjelder vurdering av lesemotivasjon, trekkes interesse for lesing frem som et aspekt samtlige av informantene ser etter i sin vurdering av elevenes lesemotivasjon. Når det gjelder hvordan bruk av de forskningsbaserte sjekklistene endrer deres fokus i vurderingen, viser funn at lærerne i større grad vektlegger motivasjon i sin vurdering av elevenes leseferdigheter sammenlignet med tidligere, og at de har utviklet en større bevissthet knyttet til hva de skal se etter i sin vurdering av leseferdigheter og lesemotivasjon hos elever som strever med lesing. Imidlertid uttrykker enkelte av informantene at de opplever det som utfordrende å vurdere enkelte aspekter ved elevenes motivasjon til tross for at de bruker de forskningsbaserte sjekklistene som verktøy for vurdering.
 
 
 
Utgiver
uis

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit