Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Joakim Evensen
dc.contributor.authorEkanger, Karoline
dc.date.accessioned2023-07-21T15:51:16Z
dc.date.available2023-07-21T15:51:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:148121255:2903906
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080704
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av forskningsbaserte sjekklister endre deres fokus i vurderingen?» Gjennom å ha benyttet meg av intervju som forskningsmetode har jeg utviklet en bred innsikt i lærernes praksis og erfaringer knyttet til vurdering av lesemotivasjon og sett på hvilke aspekter de trekker frem som sentrale i sin vurdering av elevenes lesemotivasjon og hvordan de bruker denne informasjonen til å utforme videre tiltak for elever med liten lesemotivasjon. I tillegg har jeg fått et innblikk i lærernes erfaringer rundt bruken av forskningsbaserte sjekklister utarbeidet av Lesesenterets forskningsprosjektet Les for meg hvor lærerne benyttet seg av sjekklistene som et verktøy for vurdering av leseferdigheter og lesemotivasjon hos elever på 1. trinn som strever med lesing. Funn fra mine resultater indikerer at lærerne i stor grad vektlegger ordavkodingsrelaterte ferdigheter i sin vurdering av elevenes leseferdigheter. Når det gjelder vurdering av lesemotivasjon, trekkes interesse for lesing frem som et aspekt samtlige av informantene ser etter i sin vurdering av elevenes lesemotivasjon. Når det gjelder hvordan bruk av de forskningsbaserte sjekklistene endrer deres fokus i vurderingen, viser funn at lærerne i større grad vektlegger motivasjon i sin vurdering av elevenes leseferdigheter sammenlignet med tidligere, og at de har utviklet en større bevissthet knyttet til hva de skal se etter i sin vurdering av leseferdigheter og lesemotivasjon hos elever som strever med lesing. Imidlertid uttrykker enkelte av informantene at de opplever det som utfordrende å vurdere enkelte aspekter ved elevenes motivasjon til tross for at de bruker de forskningsbaserte sjekklistene som verktøy for vurdering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel