Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Jakobsen, Arne"
-
An investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics
Swan, David Andreas (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)This study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics ... -
Brøkundervisning i en Malawisk kontekst. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i brøk?
Bjørnø, Merete (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien har undersøkt matematikkundervisning med fokus på brøk i malawisk skolekontekst og baserer seg på følgende forskningsspørsmål: 1. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i ... -
Does Early Introduction of Algebra in Schools Make any Difference? A Causal-Comparative Study of Algebra Skills of Upper Secondary School Students in Norway and Nepal.
Gautam, Ramesh (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)The main goal of this causal-comparative study is to investigate if the introduction of algebra in an early stage in schools enhance students' understanding of basic high school algebra. Algebra with variables appears in ... -
En analyse av eksemplifiseringen i et malawisk klasserom gjennom summative- og teoridrevne innholdsanalyser
Dreyer, Tore (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-11)Bruk av eksempler (eksemplifisering) i matematikkundervisningen er essensielt for elevenes læringsutbytte. Denne studien har undersøkt to læreres eksemplifisering på 6. trinn på en byskole i Malawi. I eksemplifiseringen ... -
En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning
Skiftestad, Mari (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske ... -
Hvordan kan Norsk Hermetikkmuseum brukes som en arena for matematikkundervisning - elevenes matematiske samtale i gruppearbeid
Johansen, Tonje Garborg (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg se på hvordan et undervisningsopplegg på Norsk Hermetikkmuseum, etterfulgt av et undervisningsopplegg i klasserommet kan legge opp til matematiske samtaler blant elever som jobber i grupper. ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
Reilstad, Solfrid (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ...