Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Jensen, Maria Therese"
-
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
Vedøy, Frøydis (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Læreres erfaringer med elever som opplever sosial angst
Kristiansen, Mina Godager (Master thesis, 2023)Elever med sosial angst som forblir ubehandlet, vil oppleve å falle utenfor det sosiale og ikke nå opp til de faglige forventningene på skolen. Dette kan igjen føre til at elevene etter hvert dropper ut av skolen, og på ... -
Raske bokstavar og meistringstru. Ein kvalitativ studie i korleis innføring av rask bokstavprogresjoni begynnaropplæringa påverkar elevane si meistringstru
Ekberg, Marta Fauskanger (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05-28)Lesing er ein av dei grunnleggjande dugleikane eit barn skal læra når det startar på skulen. Målet er at eleven skal læra å lesa og å meistra lesekunsten. Denne masteroppgåva handlar om korleis rask bokstavinnlæring påverkar ... -
«Skal me på biblioteket i dag?» - Ein kvalitativ studie om korleis bibliotektimen kan stimulera engasjement og motivasjon for lesing hos elevar på barneskulen.
Folgerø, Kari, Frendem (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-05)Lesing som grunnleggjande dugleik står svært sentralt i vårt tekstbaserte samfunn. Likevel viser det seg at born og unge brukar mindre tid på lesing i dag enn dei gjorde for berre nokre år sidan. I denne masteroppgåva ... -
Sosialt og emosjonelt sårbare barns overgang fra barnehage til skolefritidsordning: Skoleledelsens innvirkning på overgangsprosessen
Haugen, Karolina Emilia (Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne kvalitative intervjuundersøkelsen var å belyse skolefritidsordningen som sosial læringsarena, og å peke på hvilken betydning skolefritidsordningen har i sosialt og emosjonelt sårbare barns ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
Brevik, Aud Ellen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ...