Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på forfatter "Roland, Erling"
-
Elevens subjektive opplevelse knyttet til mobbing
Idsøe, Anders (Master thesis, 2021)Den 9. Juni 2017 vedtok stortinget nye bestemmelser i opplæringsloven kapittel 9a. Dette er kapittelet om elevenes skolemiljø. Hensikten med endringene i kapittelet, er å styrke rettighetene til elever som blir mobbet og ... -
Hvordan håndhever Fylkesmannen skolens undersøkelsesplikt i mobbesaker?
Handeland, Tone (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Forskningsområdet i denne oppgaven er mobbesaker der Fylkesmannen har fattet vedtak om at skolen ikke har oppfylt aktivitetsplikten. Metoden er en Kvalitativ tekstanalyse med Hermeneutisk tilnærming. Jeg har utført ... -
«Jeg har ikke lyst til å dø, men jeg lurer mange ganger på hvorfor jeg ble født, mamma ...». En kvalitativ studie om hvordan statsforvalteren forstår skolemiljøsaker der elever opplever seg krenket av medelever
Nesbø, Gina (Master thesis, 2022)Et nytt kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft 1. august 2017, med hensikt å sikre alle elever retten til et trygt og godt skolemiljø. Sentrale endringer var styrket rettigheter til elever som opplever mobbing, og ... -
Læreres holdninger til et inkluderende klasserom
Fidjeland, Ann Karin Østbø (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Problemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt ... -
Men hva kan PPT bidra med da? En sånn språktest eller?: Tiltaksutvikling og kompetanseheving gjennom samarbeid om elevsaker i ressursteam
Stafsnes, Ingvild (Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt tverrfaglig samarbeid i Skolenes ressursteam i Stavanger kommune. Dette samarbeidet skal gi skolene økt tilgang til støtte fra hjelpetjenestene og bidra til pedagogisk kvalitet og kompetanse i ... -
Nyutdannede læreres opplevelse og håndtering av stress når det gjelder utfordrende atferd i klasseledelse.
Roland, Simen (Master thesis, 2021)Denne oppgaven setter lys på overgangen fra utdanning til det første året i læreryrket. Forskningen viser at denne overgangen kan oppleves som utfordrende for de nyutdannede lærerne og ofte er uttrykket “praksissjokket” ... -
Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
Undheim, Silje Sæland (Master thesis, 2023)Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. ...