Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "kommognisjon"
Viser treff 1-7 av 7
-
En kommognitiv analyse av matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Studien (artikkel og monografi) har satt søkelyset på den krevende overgangen mellom aritmetikk og algebra. Internasjonale studier viser at norske ungdommers prestasjoner i algebra er svake, og studien har indikert årsaker ... -
En kommognitiv case-studie med fokus på hvordan tidligere erfaringer kan påvirke elevers strategier i møte med brøkaddisjon.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Kunnskap om elevenes læringsprosess er viktig, og denne masteroppgaven retter fokuset mot hvordan to utvalgte elever, 6.trinn, tar utgangspunkt i sine tidligere erfaringer i møte med addisjon av brøk med ulik nevner. Gjennom ... -
En lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Ledelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte ... -
Et kommognitivt blikk på eksempelbruk i matematikkundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne masteroppgaven handler om læreres bruk av eksempler i matematikkundervisning. Mange har pekt på at eksempler spiller en viktig rolle i matematikk, noe som kan underbygges både historisk og teoretisk. Et eksempel ... -
Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ...