Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453296Utgivelsesdato
2017-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av analyseverktøyet Mathematical Discourse in Instruction? Dette er et kvalitativt case-studie hvor det ble gjennomført observasjoner ved hjelp av video- og lydopptak, som senere ble transkribert. MDI ble brukt som verktøy før undervisningen, i forbindelse med å planlegge matematikkoppgavene som elevene jobbet med. Elevgruppenes kommognitive diskurser, som ble synligjort gjennom ulike modaliteter; muntlig dialog, skriftlig arbeid, gester og visuelle mediatorer, ble kodet i tråd med MDI. Videre ble kategoriene i MDI og de tilhørende underkategoriene drøftet i lys av definisjoner og begreper fra det kommognitive perspektivet. Studien konkluderer med at MDI verktøyet kan benyttes for å analysere og synligjøre de kommognitive diskursene som oppstår både i gruppen, men også den innvendige diskursen til gruppas medlemmer. Resultatene kan indikere at også det kommognitive perspektivet kan benyttes for å presisere kategoriene og nivåene i MDI. Ved å se Johnson og Johnson (1990) sine prinsippene om gruppearbeid i sammenheng med ritualer i den matematiske diskursen og elevdeltakelse fra MDI, finnes det potensiale for at MDI kan utvikles slik at det passer bedre som analyseverktøy av de matematiske diskursene til elevene i gruppesamarbeid.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school